Co-housen in eigen woning in Gent

GentenaaruitGent
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Co-housen in eigen woning in Gent

#1 , 28 nov 2022 11:13

Ik heb onlangs een woonst gekocht in Gent. Het is mijn enige woonst, ik ben er gedomicilieerd en ze staat geboekt als een niet-opdeelbare ééngezinswoning.

Ik zou er graag samenwonen (co-housen) met enkele vrienden. Nu staat Stad Gent toe dat een groep vrienden samen een huis huurt als aan vier voorwaarden voldaan zijn: er moet één huurcontract afgesloten wonen voor de gehele woning, iedereen moet op het huurcontract staan, iedereen moet er zijn domicilie nemen, en de woning mag niet opgedeeld worden. Allemaal 100% prima voor me, maar er is één probleem: het is mijn eigen woning, en ik mag niet aan mezelf verhuren (denk ik).

Er is ook het kader van hospitawonen in Gent, waarbij een eigenaar-bewoner één kamer mag verhuren aan iemand. Maar ik wil met meerdere vrienden samenwonen.

Nu is de vraag: is het mogelijk voor me om (legaal) samen te wonen met wat vrienden in mijn eigen huis? Kan ik ze bij me laten intrekken, of kan stad Gent dat effectief weigeren? Ik zou ze wel huur laten betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 28 nov 2022 11:25

Mijns inziens moet hetgeen u wil kunnen.

Cohousen is nog altijd niet -- als dusdanig-- wettelijk geregeld. Wat wèl kan, is dat enkele vrienden gemeenschappelijk gaan gebruik maken van één woning, en de kosten van die woning gaan delen. Die mensen worden ook probleemloos ingeschreven, zolang ze geen Belgische student zijn (echt! ) , en over de nodige papieren beschikken om hier te verblijven.

Alleen zou ik in de overeenkomsten (die uiteraard schriftelijk zijn) niet direct spreken over huur, maar bijvoorbeeld over deelname in de kosten van de woning in straat en nummer. De eigenaar - bewoner betaalt uiteraard niet aan zichzelf voor het deel dat gewoon op wonen slaat, maar draagt wel zijn deel bij in de nutskosten en dergelijke.

Maak in elk geval dat men daar samen woont, dus dat er bijvoorbeeld slechts één bel, brievenbus, keuken ... is. Meer dan één badkamer wordt soms scheef bekeken, maar veel meer dan scheef kijken kunnen ze niet doen. Vermijd dus in elk geval alles wat neigt naar kamerverhuur, want dat valt onder een heel ander regime, en is vergunningsplichtig wegens verandering van bestemming.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 28 nov 2022 17:31

U kan als eigenaar een overeenkomst "bezetting ter bede" opstellen. Daarin meldt u welke ruimtes de betrokken persoon mag en kan gebruiken en welke vergoeding hiertegenover staat. Spreek niet van huur. Bepaal samen een periode die in acht genomen moet worden om de overeenkomst te kunnen be-eindigen (bijvoorbeeld 2 maanden). Zie onderstaand voorbeeld. De Stad Gent stelt bvb. zélf overeenkomsten "bezetting ter bede" op om haar panden in bruikleen te geven. file:///C:/Users/Utilisateur/Downloads/Overeenkomst%20van%20bezetting%20ter%20bede.pdf

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 nov 2022 17:51

Zie onderstaand voorbeeld. De Stad Gent stelt bvb. zélf overeenkomsten "bezetting ter bede" op om haar panden in bruikleen te geven. file:///C:/Users/Utilisateur/Downloads/Overeenkomst%20van%20bezetting%20ter%20bede.pdf
Dit gaat natuurlijk niet lukken zo.;-)

GentenaaruitGent
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 nov 2022 11:48

Bedankt voor de reacties, helpt me al heel goed vooruit! Misschien hier nog wat vraagjes over:
Alleen zou ik in de overeenkomsten (die uiteraard schriftelijk zijn) niet direct spreken over huur, maar bijvoorbeeld over deelname in de kosten van de woning in straat en nummer. De eigenaar - bewoner betaalt uiteraard niet aan zichzelf voor het deel dat gewoon op wonen slaat, maar draagt wel zijn deel bij in de nutskosten en dergelijke
Moet ik hier dan ook motiveren wat de kosten van "dat deel dat gewoon op wonen slaat" zijn en waarom ik dus een bepaald bedrag vraag? Indien ja, denk ik aan mijn maandelijkse aflossing en de onroerende voorheffing die betaald moeten worden. Of mag ik dit met de natte vinger bepalen?

U kan als eigenaar een overeenkomst "bezetting ter bede" opstellen. Daarin meldt u welke ruimtes de betrokken persoon mag en kan gebruiken en welke vergoeding hiertegenover staat. Spreek niet van huur. Bepaal samen een periode die in acht genomen moet worden om de overeenkomst te kunnen be-eindigen (bijvoorbeeld 2 maanden). Zie onderstaand voorbeeld. De Stad Gent stelt bvb. zélf overeenkomsten "bezetting ter bede" op om haar panden in bruikleen te geven. file:///C:/Users/Utilisateur/Downloads/Overeenkomst%20van%20bezetting%20ter%20bede.pdf
Ook heel interessant, bedankt voor deze suggestie! Op Wikipedia lees ik wel: 'Doordat men spreekt van een uitzonderingscontract mag men in normale omstandigheden een overeenkomst niet kwalificeren als een bezetting ter bede om te ontsnappen aan de dwingende regels van een ander regime.'
Het voorbeeld dat u geeft van Stad Gent lijkt me ook wel een heel andere context dan mijn geval te zijn. Wat voor bewijs zou ik hier moeten aanhalen dat het effectief over "bezetting ter bede" gaat, en niet over ordinair verhuren?

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 29 nov 2022 14:17

" Het deel dat gewoon op wonen slaat " kan u best bepalen door de normale huurwaarde in de buurt , voor het hele huis, te nemen, en dat te verdelen over alle inwoners, inclusief de eigenaar. En die waarde kan u aanpassen naargelang het meer- of mincomfort van de individuele ruimte, zonnekant of niet, .... kies maar, zolang iedereen er zich kan in vinden.

De dagelijkse kosten van gas, elektriciteit, water, kabelaansluiting...... en onderhoudsproducten (schoonmaker m/v ook :) ) en de voedingswaren rekenen jullie best maandelijks af in samenspraak.

Dit werkt, ik heb weet van een paar gevallen waarin één van de bewoners het huis dat te koop kwam, gewoon zelf inkocht, en voor de medebewoners een dergelijke overeenkomst afsloot. Werkt perfect (of kan zoals in alle gevallen van samen-wonen perfect werken :) )

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”