Feitelijk samenwonen voor en nadelen?

chelseyvh
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Feitelijk samenwonen voor en nadelen?

#1 , 01 nov 2022 16:24

Hey!

Ik ben aan het denken om bij mijn vriend in te trekken, echter gaat hij wel een huurcontract opmaken en betaal ik dus ook huur en sta ik mee in voor de kosten. Echter heb ik nu het statuut alleenstaande ouder met 2 kinderen te laste, wat me dus veel voordelen geeft... ook werk ik nu nog maar 18 u en ga ik naar school. (Ik neem wel mijn ouderschapsverlof), raak ik al mijn voordelen kwijt als we feitelijk gaan samenwonen met een huurovereenkomst? Hij heeft een gebouw met appartementen maar kan nog geen verschillende domicilies laten zetten als ik het juist heb... ik heb zelf nog maandelijkse betalingen en ik betaal ook alles zelf van mijn kinderen dus zou het niet goed zijn moest ik minder geld ontvangen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 01 nov 2022 16:51

Als u bij uw vriend intrekt als feitelijke samenwonenden in dezelfde woning, is het juridisch nogal vreemd dat hij u daarvoor een huurcontract laat tekenen. Hij woont immers samen met u. Ik neem aan dat hij eigenaar is van zijn woning. U bent samenwonend, dus u plaatst uw domicilie op dat adres. Dat u huur zou betalen is ook vreemd. U zal natuurlijk wel mee bijdragen in de leefkosten: electriciteit, water, verwarming, voeding en onderhoud van de woning; Uw aandeel daarin zal wellicht wat meer zijn dan van uw partner, gezien het feit dat u er komt inwonen met 2 kinderen en hij alleen is. Kortom: u moet enkele zaken vooraf goed doorspreken met hem. Maar een huurcontract: dat klopt juridisch niet helemaal en uw domicilie op een ander appartement in hetzelfde gebouw zetten en toch bij hem wonen in zijn appartement is domicilie-fraude. En dat is strafbaar.

Topicstarter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2022 19:04

Even eigen ervaring, geen juridische achtergrond.

Vriend is hier ook komen intrekken, met zijn 2 kids. Het huis is van mij.
Hij heeft hier uiteraard zijn domicilie laten zetten (wiedes).

Wij zijn overeengekomen dat er volgens inkomen werd bijgedragen en gezien hij 1) meer verdiend en 2) met 3 man hier is komen wonen (voorheen was het enkel ik en mijn zoon), verloor ik redelijk wat 'voordelen' zoals verhoogd kindergeld etc.

Bijgevolg betaald hij dus volgens inkomen en ook iets meer dan ik, gezien ik, met 3 man erbij, bepaalde kosten toch wel ferm verhoogd waren.

Het is hier 1/3 voor mij en 2/3 voor hem. Op die manier kunnen we evenveel sparen en is alles eerlijk verdeeld (hij draagt wel niet bij aan de aflossing van het huis omdat dat nu eenmaal mijn huis is). Hier werd geen huurcontract opgesteld (wat ik logisch vind), maar wel een document via notaris waarin staat dat, bij een breuk, hij niks kan terug eisen van wat er betaald werd, gezien het enkel de vaste lasten zijn en nikske huur.

Nu, wij kwamen wel direct overeen zo, dus weinig discussie aan nodig.

Ik zou niet akkoord gaan met dat huurcontract, als er iets mis loopt, ben jij gejost. En dan nog, het is gewoon vreemd.

Reclame

Topicstarter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2022 19:22

Aanvulling; evenveel sparen procentueel naargelang inkomen.

Ter zijde, ik heb hem wel de mogelijkheid gegeven (via notaris) om, als ik vroeger mijn kopke kom te leggen en we nog steeds een koppel waren op dat punt, om in mijn huis te kunnen blijven wonen gedurende een paar jaar. Met die verstandhouding dat mijn zoon, indien meerderjarig op dat punt, de 'huisbaas' is. Maar hij kan hem niet zomaar buiten zetten voor die periode ( hij kan het wel, maar dat zou invloed hebben op zijn erfenis op dat punt).

Voor wat hoort wat vind ik. Hij kan niks terug vragen, ik geef hem een deel bewoningsrecht. Werkt goed zo

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”