Einde relatie wat de woning. Wettelijk samenw zonder contr

Fairmate
Topic Starter
Berichten: 2

Einde relatie wat de woning. Wettelijk samenw zonder contr

#1 , 28 apr 2009 00:01

Hallo,


Mijn toenmalige partner en ik hebben samen een woning gekocht. We zijn beiden eigenaar voor dezelfde waarde. Op aanraden van de notaris hebben we ook in de gemeente ons laten registreren als "wettelijk samenwonend". We hebben verder geen contract.


Op dit moment zijn we nog steeds "wettelijk samenwonend" maar ik woon niet meer in de woning.

Wat zijn de gevolgen van het verbreken van wettelijk samenwonen in functie dat de andere dan misschien meer rechten heeft om in de woning te blijven?

Wat gebeurt er in zo'n geval met de woning.


Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 28 apr 2009 18:01

U bent "feitelijk gescheiden wettelijk samenwonenden".
Ik heb zelf deze categorie van mensen pas enkele maanden geleden ontdekt hoor.

Als er geen kinderen zijn die tijdelijk 'beschermd' moeten worden, is de woning een klasssieke onverdeeldheid:
* U heeft evenveel te zeggen als de ander
- als U niet langer overeenkomt, kunt U alleen maar uw aandeel verkopen OF het geheel openbaar laten verkopen.

De bewoner moet de andere vergoeden voor het bedrag dat zou overeenkomen met een normale halve huur. Dat betekent dat U moet overeenkomen over WIE er dan wel mag inwonen en voor hoeveel.

Fairmate
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 28 apr 2009 20:22

Er zijn gelukkig geen kinderen.

Hoe recupereer je eventuele extra kosten die je gemaakt hebt in de woning. Bvb aankoop van een keuken of toestellen?

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 29 apr 2009 17:38

Als die kosten gemaakt zijn met het akkoord van beiden, hadden beiden de helft moeten betalen. Is dat laatste niet gebeurd, dan moet er vergoed worden tot het wel op 50-50 uitkomt.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”