vraagje: wettelijk stelsel of scheiding van goederen

dirrrtyboy
Topic Starter
Berichten: 34

vraagje: wettelijk stelsel of scheiding van goederen

#1 , 16 apr 2009 21:08

Ik wens binnekort opnieuw te trouwen, maar weet nog niet goed onder welk stelsel ik dit zou doen.
Ik zou namelijk ten 1e willen dat de de goederen die ik van mijn ouders heb geërfd uitsluitend van mij blijven
alsook de inkomsten van mijn onroerende goederen.
Verder wil mijn aanstaande op geen enkele manier opdraaien voor de onderhoudsgelden die ik verschuldigd ben aan mijn ex-echtgenote en mijn dochter. Wat ik perfect begrijp.
Wat zouden jullie me adviseren? [/b]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 17 apr 2009 16:09

Ik zou namelijk ten 1e willen dat de de goederen die ik van mijn ouders heb geërfd uitsluitend van mij blijven
Dat is hetzelfde in beide genoemde stelsels.

alsook de inkomsten van mijn onroerende goederen.
Dat kan alleen maar bij zuivere scheiding van goederen

Verder wil mijn aanstaande op geen enkele manier opdraaien voor de onderhoudsgelden die ik verschuldigd ben aan mijn ex-echtgenote en mijn dochter.
Op geen enkele manier: dan heeft U best geen gemeenschappelijk vermogen.

dirrrtyboy
Topic Starter
Berichten: 34

#3 , 17 apr 2009 17:08

Zou ik die punten die ik hier bovenhaal gewoonweg niet in een huwelijkscontract laten schrijven. Zal dit gaan? Want voor de rest maakt het ons allemaal niet zo uit en vinden we het beter om toch een gemeenschap in het leven te roepen.

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 17 apr 2009 18:43

U kunt inderdaad een contract maken met een beperkte gemeenschap van goederen en daarin opnemen wat aan de + en wat aan de - zijde in de gemeenschap komt (maar voor zo een maatwerk ... zal U weinig notarissen vinden die warm lopen).

dirrrtyboy
Topic Starter
Berichten: 34

#5 , 21 apr 2009 10:33

bedankt voor je antwoord.
En hoe zit dat nu met schuldeisers in beide stelsels?

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 21 apr 2009 21:15

Toevallig net deze week op de site van het Notariaat:

http://www.notaris.be/kameleon/index.jsp

In hoever sta ik in voor de schulden van mijn echtgenoot ?

(zie ook hun brochures)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”