Mogelijk seropositief

AfricanLover
Topic Starter
Berichten: 80

Mogelijk seropositief

#1 , 25 sep 2022 13:09

Na een onbeschermd contact te horen gekregen dat mijn partner HIV heeft. Ze durfde het niet zeggen, maar na wat er was gebeurd kan ze niet anders meer... Ze is "ondetecteerbaar" en dacht er daarmee niet meer aan.

Contact opgenomen met de Spoed van een ziekenhuis en begonnen aan een PEP behandeling. Meer voor mijn eigen gemoedsrust dan echt een risico te hebben gelopen. Althans, dat is wat er mij meermaals is gezegd geweest/

Nu is mijn vraag, stel ik word over afzienbare tijd opnieuw getest en dan sero+ gevonden, wat zijn dan de juridische gevolgen?

Worden er dingen achter mijn rug gedaan. Gaan er bijvoorbeeld mensen zonder mijn medeweten worden gecontacteerd? Familie? Echtgenote?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 25 sep 2022 13:15

De opvolgprocedure ivm HIV-besmetting wordt door de arts met u besproken en toegelicht. Hij/zij kan u helpen bij uw vraag.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 25 sep 2022 19:01

Artsen respecteren het medisch geheim doch als de besmetting buiten uw reguliere relatie opgelopen werd best hem/haar inlichten en laten checken. k Begrijo dat dit als t zo is een lastige is ;-(

Reclame

technocraat
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 sep 2022 10:00

Na een onbeschermd contact te horen gekregen dat mijn partner HIV heeft. Ze durfde het niet zeggen, maar na wat er was gebeurd kan ze niet anders meer... Ze is "ondetecteerbaar" en dacht er daarmee niet meer aan.

Contact opgenomen met de Spoed van een ziekenhuis en begonnen aan een PEP behandeling. Meer voor mijn eigen gemoedsrust dan echt een risico te hebben gelopen. Althans, dat is wat er mij meermaals is gezegd geweest/

Nu is mijn vraag, stel ik word over afzienbare tijd opnieuw getest en dan sero+ gevonden, wat zijn dan de juridische gevolgen?

Worden er dingen achter mijn rug gedaan. Gaan er bijvoorbeeld mensen zonder mijn medeweten worden gecontacteerd? Familie? Echtgenote?
Om eerlijk te zijn denk ik dat u DE PLICHT heeft om uw echtgenote in te lichten dat u seropositief bent (als dit zo zou blijken uit het onderzoek). Er zijn in het buitenland al verschillende mensen veroordeeld omdat ze partners besmet hebben met HIV ondanks het feit dat ze zich bewust waren van hun situatie. Dit kan ook gelden voor de vrouw die u mogelijks ziek gemaakt heeft trouwens. Ik denk dat dat onder (on)vrijwillige slagen en verwondingen valt.

Sowieso bent u er nog niet van af: vrouwen en mannen die HIV hebben, hebben vaak ook andere SOA's. Zelfs al hebt u geen HIV, dan kan u nog steeds andere ziektes oplopen waar er geen medicijn voor bestaat. Herpes en HPV zijn zo een ziektes. Deze zijn bovendien ook overdraagbaar bij condoomgebruik. Als u dan nog eens zonder condoom uw echtgenote bedroog, stelt u uzelf (en haar) aan een hele batterij SOA's bloot. Daarover zwijgen is moreel verwerpelijk omdat sommige een heel grote impact kunnen hebben. HPV kan bijvoorbeeld kanker veroorzaken, andere ziektes geven dan weer tijdelijk veel pijn en infecties. Er zijn er zelfs waarvan een vrouw onvruchtbaar kan worden.

Vanuit een relationeel standpunt denk ik dat u ook eens moet praten met uw vrouw over uw vreemdgaan.

puttemanp
Berichten: 613

#5 , 26 sep 2022 11:02

Als ik je even gerust mag stellen: iemand waarvan de viruslading ondetecteerbaar is, is niet besmettelijk. Hier zijn intussen genoeg wetenschappelijke onderzoeken rond gebeurd.
Zie ook: https://www.allesoverseks.be/hiv-en-virale-lading

Voor zover de dame in kwestie de waarheid sprak uiteraard.

Greetz,

P.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”