bestaat het (semi)equivalent van vruchtgebruik maar verleend aan een broer

EmielVerhaeghen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

bestaat het (semi)equivalent van vruchtgebruik maar verleend aan een broer

#1 , 20 sep 2022 18:35

Samen met mijn broer zijn we eigenaar in onverdeeldheid van een woning, waar mijn broer met zijn vrouw in woont. Ik woon in een eigen woning. We zijn beiden bijna zeventig, en wensen beiden dat mijn broer en zijn vrouw zouden kunnen blijven wonen in de woning die in onverdeeldheid is tussen ons beiden, en we zouden graag een document kunnen maken bij een notaris dat dit verzekert. We denken daarbij aan het voorbeeld van hoe de Belgische staat bij een wettelijk huwelijk dit regelt met vruchtgebruik voor de langst levende echtgenoot en naakte eigendom voor de erfgenamen van de woning waarin het koppel in kwestie woont. Een mogelijk is dat ik mijn gedeelte van de woning zou schenken aan mijn broer, zodat de woning helemaal zijn eigendom wordt. Dat vinden we echter geen echt goede oplossing omdat we zouden verkiezen dat de erfenis van de woning nadat mijn broer en zijn vrouw zouden overleden zijn voor de helft naar zijn kinderen en voor de helft naar mijn kinderen blijft gaan. We zouden echter wel wensen dat mijn broer en zijn vrouw zolang zij leven verzekerd zijn om te kunnen blijven wonen in de woning waarvan mijn broer maar voor de helft eigenaar is. Dus, we zouden een dergelijk document willen realiseren -- als dit wettenlijk mogelijk is weliswaar -- bij een notaris, dat geldig is terwijl ik nog leef en ook nog steeds geldig is als ik voor mijn broer en zijn vrouw zou overlijden. Dat hoeft niet identiek te zijn aan het vruchtgebruik dat ik hiervoor vermeldde, elke andere soort oplossing voor onze situatie zouden we zeer graag vernemen uit de mond van de experten op dit forum. We danken bij voorbaat daarvoor.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding