Wettelijk naar feitelijk samenwonend: gevolgen?

MrMaster
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Wettelijk naar feitelijk samenwonend: gevolgen?

#1 , 20 sep 2022 08:46

Mijn partner is ambtenaar en ik werk in prive sector. Toen mijn grootmoeder stierf en ze hiervoor een dag vrijaf vroeg kon dit niet zomaar totdat ze stelde dat ze al enige tijd wettelijk samenwonend was. Dat was blijkbaar niet geweten door haar werkgever en toen kon dat plots wel, maar vanaf dat moment kwam haar nettoloon ietsje lager uit.
Mijn partner wil nu switchen van wettelijk naar feitelijk samenwonend om haar nettoloon terug op te krikken, maar mijn inziens heeft dit veel meer gevolgen.
Wat zal er wijzigen als we die stap nemen? Zal mijn loon dalen, wat met erfenis, wat met belastingen (nu trekken we jaarlijks een mooi bedrag gezamenlijk terug), enz.?

Ps: We hebben geen kinderen en betalen gezamenlijk een huis af (al heeft zij daar veel meer in bijgedragen bij de aankoop wat ook netjes zo beschreven staat bij de notaris).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 sep 2022 15:58

Ik wil hier toch wel het een en ander rechtzetten. Ingevolge het feit dat jullie wettelijk samenwonend zijn, worden jullie hetzelfde als gehuwden gelast. Het brutoloon is hetzelfde gebleven, enkel de voorheffing is aangepast. Als je dus wil vergelijken zal je de aanslagen moeten vergelijken, minder terugkrijgen of meer bijbetalen? Neem dus uw aanslagberekening aanslagjaar 2022, inkomen 2021 en gebruik de anonieme belastingsimulator en maak een simulatie gehuwde en twee ongehuwden.
https://financien.belgium.be/nl/E-servi ... c/Tax-Calc. Indien jullie de wettelijke samenwoonst willen ontbinden zullen jullie dit ook moeten meedelen bij de gemeente. Vraag ook bij de notaris na of deze switch invloed zal hebben op de successierechten. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”