domicilie kind partner

marieke92
Topic Starter
Berichten: 7

domicilie kind partner

#1 , 27 aug 2022 15:26

Ik heb een relatie waarbij mijn partner bij mij gedomicilieerd is. We hebben geen samenlevingscontract en zijn niet gehuwd. We hebben alle twee vast werk. De woning is mijn eigendom. Zijn zoon, die in het buitenland geboren is en altijd daar heeft gewoond is Belg en meerderjarig. Zijn zoon wil nu naar België komen wonen en zou ofwel bij ons (mij dus) komen wonen ofwel bij zijn oma. Ik ben een beetje weigerachtig om hem bij mij thuis te domiciliëren omdat ik niet goed weet wat de gevolgen kunnen zijn. Is het een goed idee om hem bij mij thuis te domiciliëren? Wat zijn de gevolgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 27 aug 2022 16:27

mogelijke gevolgen:

bij schulden van de zoon zal de deurwaarder bij u beslag komen leggen

bij criminele activiteiten kan de politie dingen bij u in beslag nemen

marieke92
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 28 aug 2022 19:41

En kan je geen contract opstellen waarin je neerschrijft wat van wie is? Eventueel bij een notaris?

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 28 aug 2022 21:45

heeft geen nut

als de zoon schulden maakt en de deurwaarder komt de boedel opschrijven met het oog op verkoop, dan mag hij (buiten paar dingen) alles opschrijven en in beslag nemen.

het is pas daarna dat men met alle nodige bewijzen (facturen etc) via de beslagrechter kan proberen u eigen gerief terug te krijgen.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 04 sep 2022 22:43

Huurcontract (best van 1 jaar) waar hij een kamer krijgt en bepaalde plaatsen mag betreden.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#6 , 05 sep 2022 14:02

Heeft hij een inkomen dat hij kan instaan voor zijn kosten?
En wat verwacht je van hem als hij bij jullie komt inwonen?

Niemand staat te springen op een jongen die een inkomen heeft maar op iemand ander's kosten leeft.
Of om iemand die niet wil gaan werken en ook thuis je als slaafje beschouwt.
Hopelijk bespreek je dit voor je hem in jouw huis laat wonen.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 05 sep 2022 17:54

Gezien er geen enkele band is tussen u en de zoon van uw partner, er ook geen wettelijke band is tussen u en uw partner is het niet echt aan te raden de zoon op uw adres te domicileren. Immers op geen enkele manier kan u een autoriteit laten gelden in geval van problemen, conflicten, financiële risico's. Als de mogelijkheid bestaat dat hij zich bij een familielid domicileert (de oma) is dat echt de beste oplossing. Hij kan dan nog komen logeren bij jullie in zijn vaste logeerkamer (tweede verblijf en dat is zonder domicilie).

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”