wijziging domicilieadres

degryse.ilse
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

wijziging domicilieadres

#1 , 21 aug 2022 17:11

kort verhaal:
mijn echtgenoot wil bij zijn vriendin gaan wonen, nog geen sprake van een echtscheiding.
hij gaat naar de gemeente op 8/8, de wijkagent komt op 9/8 langs, op 13/8 komt hij te overlijden, en op 15/8 gaat zijn nieuwe vriendin naar het gemeentehuis om de adreswijziging definitief te maken, zodat ze mijn man kan begraven, dicht bij haar... alles wat facturatie aan gaat komt zoals verwacht bij mij, de wettige echtgenote terecht, geen moed om te vechten na de dubbele klap op een week tijd.
nu komt de kat op de koord, is het domicilieadres van mijn echtgenoot dan nog officieel op het gezinsadres? of is de procedure geldig die de vriendin heeft bedacht?
ik hoorde in onze gemeente dat de aanvraagprocedure bevroren ging worden, aangezien deze niet wettelijk kon worden afgerond, mijn man kan geen handtekening gaan plaatsen of zich aanbieden met id kaart en rijbewijs op de gemeente... toch heeft de ambtenaar 'de smeekbede' van de vriendin gevolg gegeven en het domicilieadres gewijzigd en is het bevolkingsregister aangepast, op datum van 9/8.
nu komt de vraag, heeft de vriendin recht van spreken? heeft zij recht op uitkering, schadevergoedingen of wat dan ook terwijl ik achterblijf met kinderen, kosten en de trauma's als wettige weduwe? staat ook zo op mijn trouwboek, id kaart...

nu zitten we in een rechtzaak wie de rechten zal hebben op de schadevergoeding die wordt uitbetaald ten gevolge van dit sterfgeval. 'het zou een kwestie zijn van het adres', maar wat is wettig hieromtrent en wat niet.
kan ik naar de gemeente gaan en een adreswijziging doorvoeren van een overledene? want daar komt het bij mij op neer...je moet 'volgens mijn kennis' zelf in persoon deze procedure doorlopen en afhandelen.
wat is niet te vinden op het snelle internet, maar wel wettelijk correct in deze situatie?
alvast dank mocht hier iemand een antwoord kunnen op geven met eventueel een referentie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 21 aug 2022 17:51

U schrijft: "...de wijkagent komt op 9/8 langs...". Ik neem aan dat dit dan op het nieuwe adres was?

U was/bent nog steeds de wettige echtgenote/weduwe van uw vooroverleden echtgenoot. U bent gerechtigd hem te begraven en alle mogelijke administratie te verrichten in zijn naam. De vriendin kan dit niet eens. Mogelijke uitkeringen zijn voor u en de kinderen. Wend u naar de gemeente waar hij ingeschreven zou worden en bevestig dat de definitieve verhuis nog niet plaatsvond, gezien hij zijn belangen behartigde vanuit de thuisdomicilie (cfr briefwisseling, contracten, overschrijvingen etc...)
Mijns insziens wijzigt de adreswijziging echter niets aan uw rechten en plichten als echtgenote/weduwe. Sterkte in deze moeilijke periode.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 aug 2022 18:15

Eens met eylis: zelfs al is de adreswijziging een feit (ik begrijp tenminste dat de wijkagent op 9/8 al is langsgeweest), verandert dit niets aan het feit dat u nog gehuwd was.

Iemand die toevallig op hetzelfde adres gedomicilieerd is, heeft niets te maken met de afhandeling van het overlijden.

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 21 aug 2022 19:14

Mijns insziens wijzigt de adreswijziging echter niets aan uw rechten en plichten als echtgenote/weduwe. Sterkte in deze moeilijke periode.
Ik kan dit uit eerste hand bevestigen. Toen mijn vader overleed, waren hij en zijn echtgenote al een jaar of 2 uit elkaar. Zij woonde niet in België, maar bij een andere man elders. De echtscheiding was echter nog net niet rond, dus was zij officieel de weduwe.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 aug 2022 19:23

U bent en blijft de langstlevende echtgenote gezien het huwelijk wordt ontbonden door overlijden en niet door echtscheiding. Wettelijke samenwoonst is niet mogelijk gezien het huwelijk niet werd ontbonden. Als langstlevende echtgenote heeft u recht op overlevingspensioen (mits te voldoen aan de leeftijdsvoorwaarde en de inkomensvoorwaarde) of op een overgangsuitkering indien u niet aan de voorwaarden voldoet. Ingeval van overgangsuitkering valt u onder de nieuwe wetgeving. U kan misschien eens bij uw gemeente navragen of mijnheer als was afgeschreven naar de nieuwe gemeente. U moet immers niet altijd alles geloven wat "vriendinnen" vertellen. De vriendin heeft op het vlak van uitkeringen geen enkel recht. U kan best het overlijden onmiddellijk meedelen aan de bank, mocht dit nog niet het geval zijn zodat ook hier alle mogelijke calamiteiten vermeden worden. Mocht zijn nieuwe vriendin een volmacht hebben dan vervalt deze sowieso ingevolge overlijden. Als uw man is overleden ingevolge een arbeidsongeval dan komt de uitkering aan u en aan de kinderen toe. U bent samen met uw kinderen ook nog steeds de enige wettige erfgenamen. Misschien eens lezen: https://www.verkeersslachtoffers.be/med ... tgenoot%20(of%20echtgenote,de%20inkomsten%20van%20de%20overledene.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”