verdeling samenwonen

bossie
Topic Starter
Berichten: 1

verdeling samenwonen

#1 , 06 jun 2006 16:26

Ik heb 15 jaar geleden een huis gekocht , woon nu reeds 7 jaar samen in het door mij alleen gekochte huis. Wanneer mijn partner mij wil verlaten kan hij dan het huis of een deel opeisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 06 jun 2006 17:02

U maakt zich ONNODIG zorgen! :o

3399AAaa
Berichten: 818

#3 , 06 jun 2006 19:07

U maakt zich ONNODIG zorgen! :o
tenzij er grote verbouwingen gebeurd zijn.... die mede door de partner werden gefinancierd. Ben geen jurist, maar ik dacht dat dan verrijking zonder oorzaak door andere persoon kon ingeroepen worden.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 06 jun 2006 19:31

Wie zich verrijkt heeft terwijl de ander verarmt en de verrijking de verarming teweegbrengt of omgekeerd terwijl gans die vermogensverschuiving zonder juridische oorzaak blijft,is tot teruggave gehouden van het kleinste bedrag van verrijking of verarming.

Betaald X aan Y een bewoningsvergoeding??

Behoudens andersluidende bedingen tussen partijen,kan de huurder,bij toepassing van het algemeen rechtsbeginsel dat niemand zich zonder oorzaak ten koste van een ander mag verrijken,tegenover de verhuurder aanspraak maken op vergoeding van verbeteringen door hem aan het verhuurde goed aangebracht,op voorwaarde evenwel dat de verhuurder zich niet in de onmogelijkheid bevindt de verwijdering van de bedoelde verbeteringen te eisen.(Cass. 18 april 1991,Bull. 1991,740,noot;)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”