Wie is de juridische eigenaar van de wagen?

QUIPROQUO88
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wie is de juridische eigenaar van de wagen?

#1 , 17 jun 2022 14:58

Goeiemiddag,

Vorig jaar besloot ik mijn wagen te verkopen en kocht ik een nieuwe aan.
Met het geld van de verkoop van mijn voorgaande wagen besloot mijn partner, als verjaardagscadeau, bij te leggen voor de aankoop van mijn nieuw voertuig.

De aankoopfactuur staat volledig op mijn naam.
De storting naar garage werd deels door mij uitgevoerd en het ander deel door hem door middel van een rechtstreekse storting naar de garage zelf.
We zijn niet getrouwd of samenwonend.

Nu dat de relatie stop gezet is geweest wenst hij zijn "verjaardagscadeau" terug te innen.
Ben ik dit juridisch verplicht? En aangezien hij ook een deel naar garage gestort heeft is hij dan deels mede-eigenaar?

Hartelijk dank voor de respons en prettig weekend.
Groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 17 jun 2022 16:18

Een geschenk wordt gezien als iets wat men niet moet teruggeven. Andere afspraken kunnen gemaakt worden (op papier). maar dan wel vooraf. Bij een geschenk moet je misschien ook de ordegrootte overwegen. Een schenking van meer dan 1000 euro is voor iemand met een gewoon loon wel erg veel. Dan is het eigenlijk een gezamenlijke aankoop. Gezien jullie status (niet gehuwd of wettelijk samenwonend) zullen jullie er zelf uit moeten geraken. Natuurlijk is de wagen niet meer waard wat hij was bij aankoop. Stel voor dat jullie de huidige waarde van de wagen laat schatten en aan hem een som terugbetaalt volgens de verhoudingsbreuk van wat jullie elk inbrachten

freelance
Berichten: 2615

#3 , 19 jun 2022 13:11

De vraag : " wie is de juridische eigenaar "
Dat is de persoon op wiens naam de aankoop is gebeurt ( naam op factuur ) ;
om het even wie er betaald heeft .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 19 jun 2022 13:29

Factuur en bewijs van betaling zijn elementen van eigendom.
Inschrijvingsboekje is dat niet evenmin verzekering of andere documenten.
Het is niet altijd direct duidelijk want ook bezit geld als titel...


Het niet willen afgeven kan na een ingebrekestelling wegens beëindigen van de mogelijkheid voertuig te gebruiken aanleiding geven tot een strafrechtelijke procedure misbruik van vetrouwen.


zie ook wat freelance heeft geschreven



Ergens anders heeft J. demoor geschreven
"""
“Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel....”(Burgerlijk Wetboek).

Het samenwonend koppel ‘bezit’ de auto in onverdeeldheid.

“Art.1514.Hij die beweert...eigenaar te zijn van in beslag genomen voorwerpen,kan tegen de verkoop verzet doen...met vermelding van de bewijzen van eigendom..."(Gerechtelijk Wetboek).

‘Als concubinerenden hun respectieve roerende goederen hebben vermengd,is de schuldeiser van hen niet verplicht deze goederen te onderscheiden of af te scheiden,hetgeen onmogelijk is geworden tengevolge van de vermenging die de concubinerenden zelf hebben bewerkstelligd.De schuldeiser kan derhalve beslag leggen op de goederen die de concubinerenden aldus bezitten,tenzij de concubinerende die geen schuldenaar is,bewijst dat hij alleen eigenaar is van het geheel of een deel van de goederen‘(Cass. 10 juni 1976,Pas. 1976,I,1101,Arr.Cass. 1976,1135,R.W. 1976-77,601,T.Not. 1976,283,R.G.E.N. 1976,nr.22148).

'De hoven en rechtbanken beschikken bij revindicatie van in beslag genomen meubelen over een zo ruim mogelijke beoordelingsbevoegdheid ter waardering van de bewijskracht van de documenten die hen worden voorgelegd.Het is aan de eiser om te bewijzen dat hij het huisraad van de gemeenschappelijke woning met eigen geld heeft betaald,zonder deelneming van de beslagene.Doet hij dit niet dan zijn de in beslag genomen voorwerpen onverdeelde goederen,die in beslag kunnen worden genomen,maar waarvan een gedwongen tegeldemaking slechts mogelijk is na de verdeling waartoe de meest gerede partij moet doen overgaan.'(Luik 10 november 1994,J.L.M.B. 1995,577).

Noch inschrijvingsbewijs , noch aankoopfactuur OP ZICH zijn een voldoende eigendomsbewijs.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”