Feitelijk samenwonen kind ten laste

CF25
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Feitelijk samenwonen kind ten laste

#1 , 13 jun 2022 11:15

Beste,

Wij hebben 2 kinderen en wonen feitelijk samen.
We regelen onze financien apart (wat misschien gek is, maar het is zo).
Zij ontvangt het kindergeld met mijn toestemming en ik heb haar ook telkens de kinderen ten laste laten nemen op de belastingsaangifte.
Echter heb ik dit jaar een serieuze bijbetaling en wilde de kinderen op mijn naam zetten. Hier ging mijn partner NIET mee akkoord tot mijn verbazing.
Ik heb een bezwaarschrift ingediend om aan te geven dat ik wel de kinderen ten laste wil op mijn naam. Ook even gebeld en ze vertelden mij dat het een bijna nuloperatie is voor hen omdat ik hetgeen zal ontvangen wat zij dan hoeft te betalen. Ik heb dan aangegeven dat het voor mij geen nuloperatie is, omdat we financieel alles apart doen. Zij staat blijkbaar als gezinshoofd ingeschreven. (weet niet wanneer waar of wie dit beslist heeft). Mijn brutoloon ligt net iets hoger dan dat van haar. Is er een wettelijk kader wie de kinderen ten laste krijgt als beide ouders die feitelijk samenwonen niet akkoord zijn om het kinderen bij de andere ouder te zetten?


Rare situatie, maar het is nu eenmaal zo. :-)
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jun 2022 21:30

Indien jullie er niet uitkomen kan u altijd naar de bemiddelingskamer van de familierechtbank.
JurecaBE moderator

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 14 jun 2022 11:02

Ik veronderstel dat jullie elk de helft van de kindkosten betalen en dat het kindergeld op de kindrekening terechtkomt. Diegene die het belastingsvoordeel opneemt schrijft dan dit bedrag over naar de kindrekening. Alternatief is om de helft door te geven aan de partner die de kinderen niet ten laste heeft.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 14 jun 2022 17:37

@sirkii: feitelijk samenwonenden gebruiken toch geen kindrekening ?

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 14 jun 2022 18:19

@sirkii: feitelijk samenwonenden gebruiken toch geen kindrekening ?
Waarom niet? Tenzij beide kinderen van de partner zijn die ze fiscaal aangeeft en die partner alles betaalt. Mijn veronderstelling was dat beide kinderen van de feitelijk samenwonenden zijn. Enfin, t is aan hen om samen tot een oplossing te komen.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 14 jun 2022 20:13

https://www.google.com/search?channel=f ... samenwonen

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9771,d.d24

In feite hebben jullie (buiten de kinderen als u die beiden erkend hebben) niets gemeenschappelijk.

CF25
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jun 2022 20:33

Bedankt voor jullie reacties.
De kinderen zijn van ons beide en het kindergeld krijgt de mama.
Dit zodat zij de kleertjes kan kopen die ze wilt voor de kinderen. Mijn smaak zal niet goed genoeg zijn. :-)
Voor alle andere kosten delen we die gewoon. Zij kreeg ook altijd de kinderen ten laste op de belastingsbrief en dat vond ik ook niet zo erg. Nu gaat de relatie wat slechter en kreeg ik een serieuze aanslag om bij te betalen wat in het verleden niet zo was. Daarmee dat ik ook verwacht had dat ze me dat wel zou gunnen, niet dus.
Ik wacht de beslissing nog af van de FOD en kan misschien erna beroep doen op die bemiddelaar.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 jun 2022 22:16

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#9 , 15 jun 2022 09:16

Het mag in het totale plaatje dan weinig verschil maken, voor vraagsteller is dit duidelijk wel een belangrijk issue.
De situatie is anders dan na een relatiebreuk, omdat er dan een mogelijkheid is voor de ouder die de kinderen niet ten laste heeft om onderhoudsbijdragen of stortingen op een kindrekening af te trekken. Dit is niet mogelijk als de ouders samenwonen, evenmin als fiscaal co-ouderschap.
Wat natuurlijk wel kan is onderling verrekenen alsof fiscaal co-ouderschap zou toegepast worden. Of elk een kind ten laste nemen. Of het voordeel van beide kinderen ten laste verrekenen.
Er zijn dus wel manieren te bedenken om hiermee om te gaan. Een bemiddelaar kan je hierbij zeker helpen, zij werken niet enkel pas na een breuk maar kunnen in alle familiale zaken iets betekenen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

CF25
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 jun 2022 14:30

Bedankt Evi voor uw reactie.
Idd, wij zijn niet gescheiden en zijn dat voorlopig nog niet van plan.
Noem het "een haar in de boter".
Bij bemiddeling moeten beide vrijwillig deelnemen.
Ik vrees dat er wettelijk voor deze situatie niets voorzien is, behalve dan via de rechtbank een vonnis vragen.
Wat dan "relationeel" een breuk zal betekenen en dat wil ik voor de kinderen momenteel nog niet.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”