Vriendin moet alles zelf betalen van ouders en komt niet rond

ingrotenood
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vriendin moet alles zelf betalen van ouders en komt niet rond

#1 , 03 mei 2022 18:33

Mijn vriendin (18) zit in het 5de middelbaar momenteel. Ze werkt veel omdat ze van haar (gescheiden) ouders alles zelf moet betalen. Eten, drinken, school, alles. Het kindergeld krijgt haar vader en daar ziet ze zelf heel heel weinig van. Het enige wat ze niet zelf betaald is waar ze woont (bij haar vader) en dat kamertje is nog geen 3 op 2 meter. Ze zit bijna over haar uren als jobstudent en moet daarna nog belastingen gaan betalen. Wat kan hier aan gedaan worden? Ik dacht om ze bij mij en mijn ouders te laten wonen (ik ben 21) hoe zou dit in z'n werking gaan en waar moet aan gedacht worden? Stoppen met school heeft zo over na gedacht maar dat is natuurlijk geen oplossing want dan zit je zonder diploma.

Of heet iemand andere suggesties?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 03 mei 2022 18:57

Ouders hebben de plicht hun kind te onderhouden tot ze met een diploma een job op de arbeidsmarkt kunnen verwerven (binnen een aanvaardbare termijn) Het is wel ok als ouders verwachten dat hun kind voor speciale extraatjes een studentenjob nemen.
Echter: de uitgaven voor: studies, voeding, transport naar school en medische kosten zouden de ouders moeten vergoeden.
Indien dit niet gebeurt, zou je met je vriendin best naar de sociale dienst van haar gemeente gaan om dit probleem aan te kaarten. Er kan dan onderzocht worden of de ouders wel aan hun onderhoudsplicht voldoen. In een verder stadium kan zelfs het kindergeld rechtstreeks op de bankrekening van je vriendin gestort worden.

ingrotenood
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2022 19:30

Ouders hebben de plicht hun kind te onderhouden tot ze met een diploma een job op de arbeidsmarkt kunnen verwerven (binnen een aanvaardbare termijn) Het is wel ok als ouders verwachten dat hun kind voor speciale extraatjes een studentenjob nemen.
Echter: de uitgaven voor: studies, voeding, transport naar school en medische kosten zouden de ouders moeten vergoeden.
Indien dit niet gebeurt, zou je met je vriendin best naar de sociale dienst van haar gemeente gaan om dit probleem aan te kaarten. Er kan dan onderzocht worden of de ouders wel aan hun onderhoudsplicht voldoen. In een verder stadium kan zelfs het kindergeld rechtstreeks op de bankrekening van je vriendin gestort worden.
Dit zou een stap kunnen zijn. Het is echter moeilijk om dit te doen aangezien dit haar heel veel pijn doet om haar "ouder" zo aan te klagen op deze manier.

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 03 mei 2022 22:02

Maar dit gaat niet over aanklagen, maar over de situatie bespreken met een sociaal werker die deze materie kent en begrijpt. Ouders zullen ook niet bestraft worden, maar bijvoorbeeld al het kindergeld kan dan rechtstreeks naar haar gestort worden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”