Omgangsrecht halfbroer.

Betty1980
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Omgangsrecht halfbroer.

#1 , 01 mei 2022 10:16

Mijn zoon (20) is 10 maanden geleden vertrokken thuis met slaande deuren.

Er is een omgangsregeling getroffen voor zijn zus die hem wou zien (18jaar en verblijft in een instelling).

Nu stuurt hij ook een bericht om zijn halfbroer te mogen bezoeken (bijna 10). Echter de kleine halfbroer wil dit echt niet. Hij is er zelfs bang van want toen mijn zoon nog thuis woonde kon hij heel coleriek zijn en was het vaak kleine broer die dan een slag of zo kreeg (heeft hem zelfs nog met zijn hoofd tegen de tafel geklopt) en bezig geweest van als je dit en dat niet doet dan pak ik uw slip, steek hem onder de douche en zeg tegen uw mama dat je in uw broek hebt geplast. Hij wil dit ook tegen een rechter zeggen zegt hij.

Ook tegen zijn vader heeft hij zo’n gebeurtenissen verteld.

Wat zijn mijn kansen om hem weg te houden van mijn zoontje ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 01 mei 2022 11:58

Is de omgangsregeling tussen halfzus en halfbroer per vonnis geregeld? Wie heeft die aanvraag gedaan bij derechtbank? Als de volwassen broer omgangsrecht wil en de minderjarige halfbroer niet, dan stelt u voor dat er een maandelijks contact kan geregeld worden op een door u vastgestelde plek ( een kinderspeeltuin bvb) in gezelschap van een door u gekozen volwassene. (dat kan uzelf zijn)

Stel hem uw voorstel op mail en vraag een antwoord per mail.
Als uw kind bang is van de grote halfbroer, bent u er als zijn steun. Zeer waarschijnlijk zal de meerderjarige halfbroer weigeren en meer eisen stellen. Met zijn antwoordmail hebt u bewijs dat u het omgangsrecht niet geweigerd hebt. Indien de eiser dan nog naar de rechtbank zou stappen (wat ik betwijfel) dan heeft u het bewijs dat u het niet weigerde, maar de eiser zelf wel. en dan is het case closed. Want het is al biezonder dat er een omgangsrecht zou toegestaan worden en dat is dan wel onder uw voorwaarden (plaats en begeleiding)

Betty1980
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mei 2022 12:35

@eylis, het omgangsrecht met zus is in der minne geregeld via onze advocaten. Hij wou niet dat ik erbij was en na veel onderhandelen gaat het onder toezicht van haar begeleiding. Het verschil is dat zij hem wou zien. Mijn jongste zoon niet. Hij is ook oprecht bang ervan. Als hij zijn zin niet kreeg deed hij hem opzettelijk pijn wanneer ik even 2 seconden niet keek. Jongste zoon heeft meer dan een jaar zware migraine gehad tot een week na het vertrek van grote broer. Heb daar doktersattest van. Dus echt in het belang van kleine broer zou het niet zijn.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 01 mei 2022 14:47

OK, dan is het eenvoudig. De omgangsregeling, kwam er omdat beide partijen dit wensten. Maar de jongste halfbroer wil het niet. Dan doet u zoals ik voorstelde: (zonder advocaten, dat is gewoon onnodig) u doet uw voorstel per mail en wacht antwoord af. Als de oudste halfbroer zijn zin wil doordrijven en op zijn voorwaarden (dus zonder uw aanwezigheid en op de plaats die hij kiest) dan moet hij dit inleiden bij de familierechtbank. Dat kost hem geld en gezien hij uw voorstel dan geweigerd heeft, zal hij te horen krijgen dat uw voorstel voldoet.
Als het zover moet komen dat er toch een contact moet komen, zal hij snel genoeg merken dat er van "omgang" niet veel in huis zal komen, want het kind zal wellicht niet eens willen spreken met hem en u bent er bij om steun te bieden. Dit zal gewoon uitdoven.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mei 2022 15:22

Als de volwassen broer omgangsrecht wil en de minderjarige halfbroer niet, dan stelt u voor dat er een maandelijks contact kan geregeld worden op een door u vastgestelde plek
Waarom zou je direct een zo verregaand voorstel doen? Ik vermoed dat je zal zeggen om later alvast jullie goede wil te tonen, maar dat lijkt me nu nog overbodig.

Antwoord in eerste instantie dat jullie dit nu geen goed idee vinden en laat hem de eerste verdere stap zetten. Als er relatie zo slecht was, is de kans klein dat hij hiervoor naar de failierechtbank gaat.

Gebeurt dit toch, kan je nog steeds aantonen hoe slecht de relatie was en contact dus niet in het belang van het kind is. Indien toch als laatste optie: onder toezicht.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 01 mei 2022 20:45

@thomas: ....als je me quote: de zin wel volledig afmalen hé:
....in gezelschap van een door u gekozen volwassene. (dat kan uzelf zijn)

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mei 2022 20:59

@thomas: ....als je me quote: de zin wel volledig afmalen hé:
....in gezelschap van een door u gekozen volwassene. (dat kan uzelf zijn)
Dan nog. De TS heeft hier geen zin in en er is ook geen affectieve band (voorwaarde voor omgangsrecht). Ik zou dit niet direct voorstellen.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 02 mei 2022 17:36

Het gaat er om dat poster dan een correcte reactie gegeven heeft waar de eiser met zijn eis zal stoppen omdat hij het omgangsrecht niet op die voorwaarden zal willen én de minderjarige halfbroer op een eventuele eerste sessie blijk zal geven dit niet te willen. Indien hij het wél voor de rechtbank zou brengen wordt hij meteen gestopt door de rechter omdat de ouder van het minderjarige kind een meer dan genereus voorstel heeft gedaan dat hij weigerde...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”