Huwelijk & Samenwoning

eva7
Topic Starter
Berichten: 1

Huwelijk & Samenwoning

#1 , 09 mar 2009 16:37

Beste

Mijn vriend en ik zijn beide halverwege de twintig. We wonen nu 3 jaar samen, zonder contract. Ik veronderstel dat we dus feitelijk samenwonend zijn.

We staan op het punt om een bouwgrond te kopen en samen een huis te bouwen. In de toekomst willen we nog kinderen en we willen een zelfstandige carière van mijn vriend niet uitsluiten.

In het volledige bouwproces willen we de helft van de som samen lenen. Voor de andere helft sta ik in voor 1/3de en mijn vriend voor 2/3de.

We willen graag alles zo correct mogelijk regelen. Dit houdt natuurlijk in dat ook het verschil in inbreng zal moeten geregeld worden. Mijn pas gescheiden schoonmoeder kijkt over ons schouder mee. Wat zou voor ons de beste oplossing zijn?

- Trouwen met het wettelijk stelsel en een huwelijkscontract --> is dat nog voordelig als mijn vriend zelfstandig wordt?
- Trouwen met gescheiden goederen en huwelijkscontract --> Hoe zit dat met kinderen en erfenisrechten en zo?
- Wettelijk samenwonen --> Kinderen? Erfenis? Hoe kunnen we dan het verschil in startkapitaal regelen?
- Feitelijk samenwonen en een beding van aanwas of een tontine?? --> Kinderen? Erfenis? Startkapitaal?

Wat is voor ons de beste en goedkoopste oplossing? Uiteraard nemen wij eerstdaags contact op met een notaris, maar misschien kan iemand me nu al wat vertellen?

Bedankt bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8850

#2 , 14 apr 2009 22:10

Dag Eva,

Ik hoop dat je al nieuws hebt van de notaris.
Maar toch deze tip:
Wettelijk (geregistreerd) samenwonen lijkt me een goed oplossing.
Zelfs erfrechtelijk kan je al een aantal afspraken maken voor de notaries in dat geval.
Dus alvorens je wettelijk te laten registeren bij de gemeente: eerst naar de notaris om je samenwoningscontract op te stellen met daarbij een inventaris (wat is van jou en wat is van hem).
En voor de aankoop van de woning de eigendomsakte precies laten opstellen zoals de verhoudingen werkelijk liggen: bvb: 50% verdeeld in 1/3 en 2/3. en de overige 50 % die jullie gaan lenen: elk de helft.
Het lijkt me inderdaad wel een beetje in ingewikkelde som. Maar een goed notaris weet perfect zoiets in een authentieke akte te formuleren.
Weet wel dat bij wettelijk samenwonen je partner gelijk wanneer eenzijdig de verbintenis meteen kan opzeggen en dat er dan geen wettelijke bescherming is zoals bij het beeindigen van een huwelijk (met betrekking tot voorlopige maatregelen etc)
Trouwen is overigens heel ok: (met scheiding van goederen bvb.)maar ik denk inderdaad dat het feit dat je partner zelfstandige wordt, kan een (financiele)rol spelen.

Veel succes en geluk!

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”