Waar starten

Masterzonder
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Waar starten

#1 , 20 apr 2022 10:39

Mijn ex en ik waren wettelijk samenwonende, echter na constante mishandelingen van haar kant zijn wij uit elkaar gegaan. Concreet ze heeft mij buitengegooid en erna heel wisselende signalen uitgestuurd (kom terug alsjeblieft, je sterft beter,...). Ze heeft ook de neiging om valse beschuldigingen te uiten/verhalen te verzinnen. Voor mijn eigen veiligheid ben ik weggebleven. Ze heeft echter diverse zaken gedaan die mij zwaar financieel nadeel hebben bezorgd na onze feitelijke scheiding.

Rekeningen geplunderd en geld opgesoupeerd
Mij verboden de woning te betreden terwijl ik verder mee mocht instaan voor de kosten (huur en nutsvoorzieningen zelfs volledig)
Gedreigd mijn meubels te vernietigen/stelen/verstoppen waardoor ik (samen met haar gewelddadige karakter) deze niet durfde weg te halen en met zwaar verlies heb moeten verkopen aan haar
(Enige antwoord van de politie was dat ik mijn meubels moest proberen halen en pas als ze op mijn gezicht begon te kloppen zouden ze iets kunnen doen)
Goederen beschadigd
Mij in de buurt zwart gemaakt (feitelijke leugens) waardoor ik onmogelijk verder kon wonen in mijn woning. Hierdoor diende ik te verhuizen.
Gelogen waardoor ik een contract heb ondertekend dat ik anders nooit ondertekend had. Hierdoor diende ik nog bijkomend een lening te geven die ik helemaal niet wou geven.
Ze heeft tijdens mijn halve vlucht uit huis nog diverse persoonlijke zaken achtergehouden die geen nut voor haar hebben (persoonlijke documenten etc.)
Een lening niet mee afbetalen voor zaken die zij nota bene gehouden heeft.

Verder zou ik giften aan haar ongedaan willen maken gezien het grove beledigende karakter van deze relatie.

De schade loopt op tot in de duizenden euro's

Ze is gelukkig zo slim (dom) geweest om alles via mails en chatberichten te bevestigen (ze lachte mij uit met wat ze had gedaan, stuurde foto's van beschadigingen, stuurde bedreigingen,... ). Ik vermoed dat ze verder nog steeds vrij solvabel is en mij dit wel kan terugbetalen.

Nu heb ik concreet enkele vragen:

Bemiddeling via advocaat heb ik geprobeerd, maar is op een halve sisser afgelopen waarbij ze een scheldmail naar de advocaat heeft gestuurd. Is er zoiets als bemiddeling door een rechter? ik vermoed dat ze daar wat meer haar manieren zal houden. Is het trouwens acceptabel om dat geld te eisen onder dreiging van een rechtszaak? Hoe ga ik om met de valse beschuldigingen die ze constant uit?

Een ander probleem is dat ze aangaf geen contact meer te willen hebben met mij, aangezien ze mij anders zou aangeven voor stalking. Voor de duidelijkheid het enige contact dat ik wil hebben is dat ze haar rekening betaalt en terugbetaalt wat ze ontvreemd heeft. Verder heb ik geen nood aan contact. Het lijkt mij dat ze de stalkingswetgeving wil gebruiken om onder haar schulden uit te komen.

Op welke locatie start ik zo een zaak? Mijn arrondissement, haar arrondissement of ergens ertussen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Topicstarter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2022 11:57

Ik ben niet juridisch actief, maar kan je wel volgende raad geven (in een gelijkaardige situatie gezeten). Als er nog meubels staan van je en je hebt aankoopbewijzen, met een paar mensen die meubels gaan ophalen. Verder ook klacht indienen bij politie wegens achterhouden van goederen (wederom moet je bewijzen hebben dat het van jou is). Je kan ook klacht indienen wegens laster. Die klachten zijn belangrijk voor verdere stappen. Vervolgens kan je indien je het minnelijk wilt regelen, naar de vrederechter stappen, met al je bewijzen. Opgelet; dat kan maar tot 5000 EU, dus als ze je meer moet, dan zal je moeten procederen. Verder als laatste raad; als je enige bewijzen hebt van de mishandeling, ook aangifte doen. Dat is de fout die ik gemaakt heb, nooit durven aangifte doen. maak via excel een duidelijk overzicht van alle kosten die je wilt terugvorderen en zorg dat je die kan staven met bewijzen (facturen, rekeninguittreksel, etc). Conclusie; hoe meer bewijzen hoe sterker je staat.

Topicstarter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 apr 2022 11:59

Als laatste (vergeten!); Maak dat je zo rap mogelijk niet meer mee op het huurcontract staat (indien je huurt). Simpel gezegd; stuur een aangetekend schrijven naar de huisbaas waarin jij je opzeg doet. Zorg dat je een antwoord kaart erbij neemt en hou dit goed bij!

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 20 apr 2022 12:05

Als laatste (vergeten!); Maak dat je zo rap mogelijk niet meer mee op het huurcontract staat (indien je huurt). Simpel gezegd; stuur een aangetekend schrijven naar de huisbaas waarin jij je opzeg doet. Zorg dat je een antwoord kaart erbij neemt en hou dit goed bij!
En dacht u dat de huisbaas dan zomaar moet akkoord gaan om u van uw plichten ivm de huur te ontslaan?

Wanneer is dat huurcontract trouwens ondertekend, en voor welke duur ?

Topicstarter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 apr 2022 12:35

NEE, hij moet niet zomaar akkoord gaan, maar vragen staat vrij! beter dan niks te vragen en he zijn beloop te laten. De mijne wou ook nier, maar was zo onwetend om me niet te antwoorden en toen ik maanden later voor de rechtbank moest verschijnen voor schulden die mijn ex maakte na mijn vertrek, werd ik ervan vrijgesproken, omdat duidelijk was dat ik 1 gevraagd had om het contract aan te passen en 2, omdat het erg duidelijk was dat ik daar toen dus niet meer woonde.

Op een vriendelijke manier een antwoord formuleren is u blijkbaar ook niet gegeven?

Masterzonder
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 apr 2022 13:11

Gelukkig ben ik al van mijn huurcontract af. Ik heb de meubels moeten verkopen aan haar met een zwaar verlies. Naar daar gaan was geen mogelijkheid gezien haar agressie. Ik wil geen vrienden/familieleden verwond zien worden voor een paar meubels. Een mes of ander wapen is snel genomen... en zo een mensen zijn tot alles in staat. Toen ik op afspraak kwam meenemen wat van mij was (en wat van haar mocht) was het al een ongeziene scheldtirade waarbij ze zaken stuk heeft staan gooien. Het probleem is dat ik dus onder druk gezet werd om die meubels met zwaar verlies te verkopen. Eigenlijk heeft zij mij staan uitmelken de laatste maanden. Huur moeten betalen, geld opsouperen,... . Ik heb schriftelijk bewijs waarin ze bekent dat ze agressief is geweest. Naast talloze schriftelijke bedreigingen en beledigingen. Feitelijk ligt alles al een paar maand achter mij, pas nu heb ik de kracht gekregen om te procederen tegen haar. Probleem is dat ze nog massa's schulden heeft bij mij. Ik heb +100 mails en berichten (ik overdrijf niet) waarin ze door staat te draaien tegen mij.

Het bedrag is hoger dan 5000 euro, dus dat zal dan procederen worden. Verder is het probleem dat ze mijn naam constant zwart wil maken, enig idee hoe ik praktisch voorkom dat ze bij de start van een procedure knettergekke mails naar mijn omgeving begint te sturen? Is een advocaat nodig om mij te verdedigen in zo een situaties?

Topicstarter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 apr 2022 13:24

Da's al iets dat je van dat huurcontract af bent. Qua leugens etc verspreiden, kan je niet veel aan doen, alleen klacht bij politie. Als vrienden van je ook die mails krijgen, kan je ze eventueel vragen om ze af te drukken en bij je dossier steken. Indien ze bij je op de stoep staat etc, kan je een straatverbod ofzo aanvragen. En ja, ik denk dat je je in deze zaak beter door een advocaat laat helpen. Ik heb het in de tijd alleen gedaan, maar was minder gecompliceerd. Je kan altijd een pro deo aanvragen, maar, soms is een duurdere advocaat wel beter. Ik weet niet van waar je bent,maar ik ken er een goede hier bij mij in de buurt.

Ik begrijp heel goed dat je nu pas de moed hebt om te procederen. Van zo'n relatie recupereren vraagt tijd. En moed

Masterzonder
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 apr 2022 08:28

Dank voor de antwoorden... ik zit nog met twee vragen:

Dus het klopt dat ik voor slechts 5000 euro kan bemiddelen, of kan dat voor hogere bedragen?
Moet een dergelijke zaak voor het vredegerecht komen?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”