Bij zoon intrekken en financiële gevolgen

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

Bij zoon intrekken en financiële gevolgen

#1 , 17 feb 2022 05:17

Een vriendin die een weduwenpensioen ontvangst zou willen (om de kosten te drukken) samen met haar zoon een appartement huren om zo de kosten te drukken.
De kosten zijn (zoals iedereen weet) de laatste tijd zo gestegen dat er nog weinig andere keus is voor haar.

Nu willen ze dat wel doen maar ze hebben schrik van de financiële gevolgen.

1) Zij (de moeder) trekt een weduwenpensioen en doet hiernaast nog af en toe interim werk binnen het wettelijk toegelaten.
Nu heeft zij schrik dat ze haar weduwenpensioen zal zien dalen met een aanzienlijk bedrag als ze bij haar zoon intrekt.
En heeft dit ook gevolgen op haar sporadische interim werk.

2) Mijn zoon werkt bij een transportfirma en verdient redelijk zijn inkomen.
Heeft samenwonen voor hem ook financiële gevolgen (meer belastingen enz).
En moest hij werkloos geraken, zal hij dan een normaal stempelgeld krijgen, of het minimum zoals voorzien voor samenwonenden?

3) Wat zijn de gevolgen voor de jaarlijkse belastingen? Gaat 1 (of beide) hierdoor meer belastingen meten betalen?

Het zijn toch zaken waar je beter eerst over nadenkt voor je zoiets doet dat je misschien niet vooruit helpt maar nog dieper in de put duwt.

Alvast bedankt om hierbij even te helpen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 17 feb 2022 08:18

Beste,

Voor wat de moeder betreft: samenwonen met haar zoon heeft geen enkele invloed op het Belgisch overlevingspensioen. In bepaalde gevallen kan dit wel een invloed hebben indien er sprake is van een overlevingspensioen van een ander land.

Mocht de moeder een Inkomensgarantie voor Ouderen ontvangen (dan moet zij minstens al 65 jaar oud zijn), dan kan samenwonen wel een invloed hebben op deze IGO (niet op het bedrag van het overlevingspensioen).

Fiscaal blijft zij een afzonderlijke belastingaanslag ontvangen. Zij zal dus belast worden op haar eigen inkomen. Het feit dat zij bij haar zoon inwoont heeft geen invloed op haar belastingen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 feb 2022 15:32

Bedankt voor uw antwoord.
Ik zal dat eens verder opzoeken op internet
Hebt u toevallig een idee waar ik meer info zou kunnen vinden.
Ik heb al eens rondgekeken op Google, maar niet onmiddellijk iets relevant gevonden.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 feb 2022 17:37

Afhankelijk van wat moeder aan inkomsten heeft , is er mogelijk zelfs belastingskorting voor de zoon als ze bij hem gaat inwonen ....

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 feb 2022 16:43

Als kleine aanvulling en in zoverre als nodig, om hetgeen mijn collega Felix schrijft. Voor wat uw moeder betreft, heeft de samenwoonst met u geen invloed op haar overlevingspensioen. Indien een buitenlands rustpensioen zou verminderen, wordt eventueel het overlevingspensioen verhoogt tot het cumulatieplafond. Samenwoonst met uw moeder kan wel invloed hebben op eventuele uitkeringen aan u zelf.
Voor wat de fiscaliteit betreft, heeft enkel nog de samenwoonst met een behoeftige persoon ouder dan 65 jaar invloed op uw aanslagbiljet personenbelasting. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”