FEITELIJK SAMENWONEN

MaryMoran
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

FEITELIJK SAMENWONEN

#1 , 06 feb 2022 13:40

Hallo,
Mijn partner en ik wonen FEITELIJK 7,5 jaar samen.
Volgens de wet ben ik op geen enkele manier beschermd.

We wonen in het huis van mijn vriend, dus hij kan me hier van de ene dag op de andere weghalen zonder me tijd te geven om een nieuwe woonplek te zoeken.
(Hopelijk nooit).

Ook als hij overlijdt krijg ik geen pensioen als weduwe.

Hij heeft 3 volwassen kinderen
.
Na 7,5 jaar feitelijk samenwonen heb ik hem gevraagd als koppel te regulariseren, of op zijn minst een document op te stellen waarin staat dat in geval van zijn overlijden zijn kinderen mij niet uit het huis kunnen zetten zolang ik geen woonruimte heb gevonden.

Ik vind dat dit document officieel moet worden geregistreerd, maar hij zegt dat dit niet nodig is, dat hij dit document zal opstellen en aan mij zal geven en dat zijn kinderen mij met dit document niet uit huis zullen kunnen zetten totdat ik een andere woonruimte heb gevonden.
Is dit waar?

Is er een website waar ik kan verifiëren wat hij zegt?
Als het niet waar is, kan ik het hem laten zien en hem ermee confronteren.

Dank u voor uw antwoorden.
Mary

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 feb 2022 17:35

Vraag om een wettelijke samenlevingsovereenkomst te ondertekenen op de gemeente; Dit biedt u woonzekerheid, maar geen afgeleide rechten op een pensioen, hiervoor is in de Belgische pensioenwetgeving een huwelijk nodig.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 feb 2022 08:25

Van de ene op de andere dag buiten zetten zal inderdaad niet kunnen, aangezien u daar neem ik aan wel gedomicilieerd bent.

Wettelijk samenwonen zal u echter beter beschermen. Waarom wil hij dit niet? Kwestie van de kinderen niet te benadelen i.v.m. het huis?

Een ondertekend document heeft alleen waarde tussen jullie beiden, dus niet na zijn overlijden.

Reclame

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#4 , 07 feb 2022 13:35

Zelfs bij wettelijk samenwonen, als de partner in zijn testament zet, dat hij u geen vruchtgebruik wenst te geven van zijn huis, zal u ook moeten verhuizen.

MaryMoran
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 feb 2022 16:57

Dank u allen voor de informatie.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 feb 2022 21:15

T.S., ik raad u aan om de volgende link te lezen:
https://vanhavermaet.be/artikels/vermog ... n-partner/

Mag ik de leden vragen om eerst het een en ander op te zoeken vooraleer hier stellingen te poneren. Het is hier een juridisch forum waarin wij proberen mensen de juiste info te verstrekken en mensen niet op het verkeerde been te zetten.

T.S. u kan altijd een notaris raadplegen. Hij is de best geplaatste persoon om u de nodige correcte info te geven.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”