Kan mijn dochter haar vriend haar uit huis zetten?

FrankC62
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kan mijn dochter haar vriend haar uit huis zetten?

#1 , 04 feb 2022 06:39

Mijn dochter woont samen met haar vriend. Het huis is zijn eigendom. Ze zijn er na één jaar relatie ingetrokken toen de verbouwingen zo goed als klaar waren.
Ze betaald maandelijks een deel in de afbetaling van het huis. Er staat daarover niets op papier maar ze zag het als een soort huishuur. Financieel kon ze haar niet "inkopen". Nu gaat de relatie zeer slecht en wil hij haar uit het huis zetten. Hij geeft haar drie maand de tijd. Met een zeer dure woonmarkt is het moeilijk om met haar halftijds inkomen iets degelijks te vinden. Ik denk dat ze op die termijn niets betaalbaars gaat vinden. Kan hij haar zo maar uit het huis zetten?
Zij heeft ook geld in het huis gestoken bij de verbouwingen. Haar spaarboekje is er volledig aan. Niet dat het een grote som was maar toch.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 04 feb 2022 14:42

Wettelijke of feitelijke samenwoning? Uw dochter verzamelt alle bewijzen van gestorte gelden in het kader van de verbouwingen. Zij onderhandelt best met haar (ex)vriend een redelijke termijn waarbinnen zij een nieuwe woonst kan zoeken én hij haar alle geïnvesteerde gelden terugbetaalt. Een redelijke termijn is bijvoorbeeld 6 maanden.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 feb 2022 18:45

Ze betaald maandelijks een deel in de afbetaling van het huis. Er staat daarover niets op papier maar ze zag het als een soort huishuur. Financieel kon ze haar niet "inkopen".



Zij heeft ook geld in het huis gestoken bij de verbouwingen.
Over wat voor bedrag spreken we en voor welke periode? Als dit beperkt is en er staat verder niks op papier, heeft haar ex-vriend wel een punt dat dit haar bijdrage in de woonkosten is. Sowieso is geld steken in de verbouwing niet zo verstandig, voor een huis dat niet van haar is.

Termijn van 3 maanden om iets anders te zoeken lijkt me redelijk en langer dan gebruikelijk bij een stukgelopen relatie.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”