Samenlevingscontract met derdelander opzeggen: praktische problemen

FuseTea
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Samenlevingscontract met derdelander opzeggen: praktische problemen

#1 , 02 jan 2022 11:32

Beste,

Ik zal het proberen zo makkelijk mogelijk uit te leggen.

Situatie is als volgt: wettelijk samenwonend sinds bijna 3 jaar met een derdelander die een F-kaart heeft via gezinshereniging. (F-kaart heeft hij bijna 2 jaar.)
Sinds een halfjaar zijn we echter uit elkaar en verblijft hij sindsdien bij vrienden, maar woont er niet officieel om zijn verblijfsvergunning niet te verliezen.

Hij heeft een vast contract en wil hier nog steeds een leven opbouwen, dus ik zou me er slecht bij voelen als hij zou moeten terugkeren.

Ik weet wel dat we hier na deze 3 jaar wel een eind aan kunnen maken zonder dat hij zijn verblijfsvergunning verliest

( "Als er een einde komt aan je relatie met je Belgische partner door beëindiging van je partnerschap, dan behoud je je verblijfsrecht toch in de volgende gevallen:

(...)

je partnerschap of je gezinscel heeft, bij de beëindiging van je partnerschap of je gezinscel, ten minste drie jaar geduurd, waarvan minstens één jaar in België"


https://www.agii.be/thema/je-bent-famil ... ke-partner )

maar, ik ben intussen zélf aan het verhuizen en moet dus binnenkort officieel mijn adres aanpassen, terwijl wij nog steeds officieel wettelijk samenwonend zijn.

Wat nu? Moet hij dan maar zogezegd officieel meeverhuizen? Maar loop ik dan niet het risico hier zelf problemen mee te krijgen?
Dan zwijg ik nog van het gedoe dat hierbij komt kijken, en hij woont ook niet in de buurt.

Ik moet mijn adres dan ook nog veranderen vóór de termijn van die 3 jaar wettelijk samenwonen verstrijkt omdat ik met een aflopend huurcontract zit, dus ik kan dit niet uitstellen.

Indien het advies komt om te bellen met de juridesk van Integratie & Inburgering: beiden hebben we dat al gedaan, maar de één zegt dat we beter wachten tot na de exacte termijn van 3 jaar en de ander zegt dan weer dat het al kan vanaf de datum van de aanvraag wettelijk samenwonen.
(Er staan 2 datums op het contract: datum aanvraag en datum registratie, want er volgde eerst nog extra onderzoek) dus ik weet niet meer wat ik nog moet geloven.

Kan ik het samenlevingscontract toch nog opzeggen vóór ik mijn adres officieel moet aanpassen (dit zou veel minder gedoe zijn), of is dit te riskant?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en/of kennis?

Bedankt!

Mvg,
FuseTea

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2022 11:41

Geeft het Agentschap Integratie en Inburgering advies over het plegen van partnerschapsfraude?

jef007
Berichten: 1681

#3 , 02 jan 2022 12:00

"""en, dus ik zou me er slecht bij voelen als hij zou moeten terugkeren."""

als je hier juridische advies zoekt, moet je het emotionele vergeten!!

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 jan 2022 12:09

Beste,


Wat nu? Moet hij dan maar zogezegd officieel meeverhuizen? Maar loop ik dan niet het risico hier zelf problemen mee te krijgen?
Dan ben je mededader aan domiciliefraude.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 02 jan 2022 12:50

Hou er rekening mee dat mogelijk alle schulden die gemaakt worden zolang persoon bij u ingeschreven is op uw eigendommen kunnen verhaald worden door schuldeisers en mogelijk ook fiscus.
Ook uw inkomen kan bij werkloosheid anders zijn gezien het wettig samenwonen.

Idd domiciliefraude politie of andere overheid kan dat ambtelijk vaststellen.
Ook pleegt u valsheid in geschrifte (authentieke) gezien u bij de procedure bepaalde zaken hebt ondertekend als zijnde 'voor waar '.

FuseTea
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jan 2022 21:52

Jullie hebben gelijk... Soms is het echter moeilijk je gevoelens uit te schakelen.
Ik heb hem deze dingen verteld (zodat hij zou weten waar hij aan toe is) en ben dan ook niet van plan te frauderen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jan 2022 10:29

Voor wat de ontbinding van de verklaring van wettelijke samenwoonst, zie https://www.jubel.be/hoe-wettelijk-same ... eeindigen/

M.i. is er sprake van domiciliefraude als u op onrechtmatige wijze gebruik maakt van voordelen op basis van een fictief adres, een adres waarbij de feitelijke stituatie niet overeenstemt met de juridische situatie.

Indien u zelf geen voordeel haalt uit deze "fictieve" samenwoonst kan er van uwentwege m.i. geen sprake zijn van domiciliefraude.

Bij uw verhuis dient u uw nieuw domicilieadres sowieso in overeenstemming te brengen met uw feitelijke toestand. Onthou wel dat u best uw gewezen partner in kennis stelt van het feit dat hij dan ook niet op het "huidige" "foute" adres kan ingeschreven blijven.

Indien u uw gewezen partner mee zou laten verhuizen, wat eigenlijk niet mogelijk zou mogen zijn gezien controle door persoon aangesteld door het gemeentebestuur, dan zou er wel sprake kunnen zijn van domiciliefraude van uwentwege.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”