Woonplaats na trouw van Belg en Nederlander

lora
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Woonplaats na trouw van Belg en Nederlander

#1 , 30 dec 2021 00:08

Hallo iedereen,

Kan iemand mij helpen met deze casus?
Partner A is Belg en Partner B een Nederlander. Partner A woont in België en heeft samen met partner B een huis in België gekocht (huis staat op beide namen).
Partner A staat gedomicilieerd op het adres van dat huis in België, partner B staat officieel nog in Nederland gedomicilieerd. Partner B verblijft frequent in het huis in België.
Zij zijn nu sinds enkele weken in België getrouwd, maar partner B staat nog steeds in Nederland gedomicilieerd. Mag dit wettelijk gezien of moeten zij 'officieel' beiden gedomicilieerd zijn in België? Zij wonen namelijk officieus wel samen in België.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 dec 2021 09:38

B pleegt domiciliefraude.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 30 dec 2021 12:06

Wettelijk mag een getrouwd koppel er voor kiezen elk een ander domicilie-adres te hebben. Dat is dan een gezamelijke keuze. Maar dan moet dat domicilie ook overeenkomen met de woonstkeuze. Verblijft de ene partner altijd bij de andere, dan is dit domiciliefraude. Verblijft de ene partner bijvoorbeeld de weekends bij de andere, dan is dit het 2e verblijf en dan kan dat wel.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 30 dec 2021 12:37

Getrouwd zijn en nationaliteit speelt allemaal geen rol, de werkelijke woonplaats moet als domicilie genomen worden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 dec 2021 15:50

Indien beiden op verschillende adressen zijn gedomicilieerd is er sprake van feitelijke scheiding. Zoals hierboven reeds vermeld moet het juridisch verblijf overeenstemmen met het feitelijk verblijf. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 31 dec 2021 12:06

Indien de partners van een getrouwd koppel niet op hetzelfde adres zijn gedomicilieerd, worden zij door de administratie aanzien als feitelijke gescheiden. Met alle gevolgen vandien oa. voor de fiscus.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lora
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 dec 2021 18:37

Dag iedereen,

Bedankt voor jullie inbreng. Feitelijk gescheiden zijn dus? Is dit louter administratief? Dus beiden zouden gewoon apart hun belastingsaangifte invullen?

LeenW
Berichten: 12825

#8 , 31 dec 2021 19:11

Dag iedereen,

Bedankt voor jullie inbreng. Feitelijk gescheiden zijn dus? Is dit louter administratief? Dus beiden zouden gewoon apart hun belastingsaangifte invullen?
Domicilie wijzigen lijkt mij hier correcter, aangezien u verklaarde dat ze (officieus) samen wonen.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 31 dec 2021 19:29

Anderzijds is er mij een gehuwd koppel bekend waarvan de echtgenoten elk een ander domicilie hebben en vaak in weekends of vakanties bij elkaar verblijven (2e verblijf dus) Bij mijn weten hebben ze hiervoor een eenvoudige verklaring bij de dienst bevolking van hun gemeente afgelegd. Zij worden niet aanzien als feitelijk gescheiden. Mbt hun fiscaliteit weet ik niet hoe het qua aangiftes geregeld is.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 jan 2022 09:40

https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... /feitelijk
De feitelijke en juridische situatie moeten overeenstemmen, enkel zo kan u eventuele administratieve problemen voorkomen. https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=6035

Tenslotte wens ik te wijzen op het feit dat de fiscaliteit in België verschilt. Qua fiscaliteit gelden dan ook de regels van het dubbel belastingverdrag en wordt men geconfronteerd met de belastingregels van het "woonland".

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”