partner uitkopen maar na overeenkomst stelt hij extra voorwaarden en dreigt hij met niet-verkoop

patty1234
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

partner uitkopen maar na overeenkomst stelt hij extra voorwaarden en dreigt hij met niet-verkoop

#1 , 09 dec 2021 17:33

(tekst in het vet voor de lezers die snel willen weten waarover het gaat)

Beste,

Ik en mijn feitelijk samenwonende partner gingen in juni 2021 uit elkaar en besloten toen dat ik de helft van de woning van hem zou overkopen. Wij zetten dit zelf op papier en ik bezorgde de gegevens aan de notaris in augustus.
Nu komt eindelijk de datum van ondertekening in zicht en wil hij enkel nog verkopen mits enkele bijkomende voorwaarden. Zo wil hij dat de akte vermeldt dat hij daar zijn domicilie mag behouden, dat zijn spullen er mogen blijven staan en welke spullen ik overneem of niet. Ik ben de maand nadat we overeenkwamen hem al maandelijks beginnen afbetalen want ik mag een stuk van de prijs die we overeen kwamen aan hem afbetalen over enkele jaren heen en nam een schuld die hij had voor de aankoop van zijn deel van de woning reeds op mij.
Hij is direct nadat we uit elkaar gingen elders gaan wonen en woont nu in een mobilhome bij zijn zus. Zijn domicilie en die van zijn 2 zonen in co-ouderschap met zijn ex staan hier nog steeds gedomicilieerd.

Die extra voorwaarden heb ik nooit een probleem gevonden want we kwamen overeen. Er is nooit een compromis opgemaakt geweest door de notaris want alles ging goed, we hebben dus alleen het getekende document tussen ons beiden.

Vorige week hadden we felle ruzie en liet hij me verstaan dat hij hier kon komen logeren wanneer hij maar wilde want het is nog steeds zijn huis. Hij volgt hier in de buurt lessen (2 keer per week) en die dagen wil hij hier dus komen slapen (die lessen lopen nog tot eind januari).

Nu dreigt hij als hij zijn domicilie (en die van zijn zonen) hier niet mag laten staan (wat hem dus waarschijnlijk het recht heeft om hier te pas en te onpas langs te komen) en als hij zijn spullen hier niet mag stockeren (waar ik geen probleem mee heb) dat hij het huis niet aan mij gaat verkopen. Dit wil hij zo in de akte laten opnemen.

In principe heb ik geen probleem met zijn domicilie-vraag alleen wil ik niet dat hij zijn recht om hier dan gewoon langs te komen uitoefent. Ik heb heel veel schrik gekregen van hem en wil dus niet constant over mijn schouder zitten kijken of en wanneer hij gaat langskomen. Ook wil ik niet dat dit jaren zo blijft duren en zou daar liever ook een einddatum laten opzetten.
Zijn spullen mag hij gerust stockeren maar ook daar zou ik graag een einddatum opzetten. Maximum enkele jaren of zo of jaarlijks opnieuw overeen te komen. Ook wil ik niet dat hij elke week iets van zijn spullen komt ophalen. Hij kan ze stockeren maar dat mag hem geen excuus geven om telkens zomaar langs te komen.
Hij mag ook nog de dagen dat hij hier lessen volgt komen logeren maar dan is mijn enige vraag naar hem toe dat hij zijn emoties onder controle houdt en niet de confrontatie met mij probeert aan te gaan. Dat ligt hem heel moeilijk.

Ik durf zijn voorwaarden/eisen niet weigeren uit schrik dat hij de verkoop zal blokkeren en hoe meer hij mij verwijt en beschuldigt en chanteert met de verkoop van de woning hoe minder ik aan zijn voorwaarden wil voldoen. Heb ik enige rechten?
Ik ben niet van kwade wil en wil het hem ook niet moeilijk maken maar ik wil ook wel gewoon rustig mijn leven verder zetten zonder dat hij mij nog op andere manieren het leven zuur kan maken maar mijn goede wil heeft ook zijn grenzen.

Kan hij zomaar ons akkoord dat op papier staat negeren? Kan ik hiermee naar de vrederechter als hij weigert?
Wat als hij weigert, kan hij dan blijven hier logeren wanneer het hem uitkomt want daar heb ik de grootste schrik voor. Ik heb hier drie kinderen rondlopen die er ook niet gelukkig van worden als hij hier komt.
Als we over moeten gaan tot een openbare verkoop dan zal hij sowieso zijn spullen niet meer kunnen stockeren. Hij weet dat ik dolgraag hier zou blijven wonen en maakt daar misbruik van door dit als machtsmiddel te gebruiken.
Ik weet gewoon niet hoe ver hij zal gaan. Hij schept er plezier in om mij in angst te laten. Zo heeft hij de datum die vastligt nog niet bevestigd want zijn hoofd staat er niet naar en hij wil eerst kijken hoe onze communicatie zal verlopen de komende weken...

Ik zou dus graag weten. Als de verkoop niet doorgaat doordat ik niet inga op zijn voorwaarden, wat is de volgende stap die ik kan zetten en moet ik hem dan blijven toelaten in de woning zolang een of andere procedure loopt?

Bedankt aan al degenen die mij hopelijk kunnen geruststellen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 09 dec 2021 17:50

Om te beginnen pleegt uw ex domicilie-fraude als hij niet echt woont op uw adres. Als hij daar wat spullen stockeert en af en toe langskomt is dat niet zijn domicilie. U zou hem dus bij de overkoop van de woning kunnen laten uitschrijven door de gemeente na vaststelling van de controle-agent. Het verwondert mij dat de notaris met zo'n clausule akkoord zou zijn omdat dit de rechten van de koper doorkruist, eveneens frauduleus is en dus niet hard te maken. (corrigeer me als ik me hierin vergis). Dus contacteer de notaris eens op te vragen of dit wel kan.

patty1234
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 dec 2021 18:51

Dag eylis,

Ik denk inderdaad niet dat dat in de akte kan worden vermeld maar de notaris wacht de "officiële voorwaarden" van mijn ex af om ergens uitspraken over te doen.
Ik denk dus dat als dat niet kan opgenomen worden in de akte hij de verkoop daardoor niet kan/zal weigeren want wettelijk is dat niet mogelijk en daar heb ik geen schuld aan. Verkopen aan derden geeft hem hetzelfde probleem. Dan is dat probleem hopelijk al van de baan.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 dec 2021 19:50

Je kan het pand altijd via de rechtbank doen verkopen. Zal dan openbare verkoop zijn, en zeker minder opbrengen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 dec 2021 19:56

we hebben dus alleen het getekende document tussen ons beiden.
Als daarin duidelijk staat dat u akkoord zijn over wat verkocht wordt tegen welke prijs kan u de verkoop afdwingen voor de rechtbank zonder zijn bijkomende voorwaarden.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

patty1234
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 dec 2021 10:02

we hebben dus alleen het getekende document tussen ons beiden.
Als daarin duidelijk staat dat u akkoord zijn over wat verkocht wordt tegen welke prijs kan u de verkoop afdwingen voor de rechtbank zonder zijn bijkomende voorwaarden.
Dag Scorpion,

Ben ik dan ook verplicht om hem in die tussentijd binnen te laten in de woning? Daar heb ik het meeste schrik voor dat het dan zou kunnen uit de hand lopen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 dec 2021 10:46

Verander de sloten van de deur zodat hij niet meer binnen kan. En als het dan toch tot een procedure komt vraag je aan het gemeentebestuur de schrapping van zijn domicilie. Je moet hem niet meer binnenlaten.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Joeri_J
Berichten: 650

#8 , 10 dec 2021 11:27

Verander de sloten van de deur zodat hij niet meer binnen kan. En als het dan toch tot een procedure komt vraag je aan het gemeentebestuur de schrapping van zijn domicilie. Je moet hem niet meer binnenlaten.
best omgekeerd denk ik, eerst melden dat hij er niet meer woont, zodra domicilie geschrapt is kan je sloten vervangen...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”