Wat als echtgenoot overlijd met woning?

mammieke
Topic Starter
Berichten: 36
Locatie: antwerpen

Wat als echtgenoot overlijd met woning?

#1 , 16 feb 2009 03:31

ik heb samen met mijn man een huis gekocht.we zijn allebei gescheiden en hebben elk kinderen en zijn nu gehuwd zonder huwelijkscontract.Nu had de boekhouder ons voorgesteld om huis voor 75 % op bvba te kopen en te lenen en de rest prive.
Nu hebben we nooit niet stilgestaan bij de gevolgen dat dit zo meebrengen wanneer vriend of man zou komen te overlijden voor die 20 jaar voorbij zijn.
Nu zit ik met de vraag,wat gebeurt er met mij indien hij overlijd.Hij heeft 1 zoon uit vorig huwelijk.Ik betaal wel een deel mee prive af maar zoals ik het nu hoor zou ik niet mogen blijven wonen .
Zijn er mogelijkheden dat we dit kunen voorkomen ,dat ik wel kan blijven wonen zolang ik leef?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 17 feb 2009 11:30

Bij ontbreken van testament geldt :
“Art.745…Zij(=de afstammelingen) erven voor gelijke delen en bij hoofden…Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(=Burgerlijk Wetboek)

‘de gehele nalatenschap’ omvat het eigen vermogen van de erflater,zodat de langstlevende echtgenoot dan het vruchtgebruik ervan erft. Enkel de afstammelingen van de eerststervende echtgenoot erven de blote eigendom van diens nalatenschap.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”