Tweede woning

Dulicia
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Tweede woning

#1 , 24 okt 2021 08:49

Wij hebben samen een gelijkvloers appartement gekocht. Dit is zijn eerste eigendom, mijn tweede eigendom.

Momenteel wonen we nog in mijn eigendom, dat volledig afbetaald is, omdat we pas binnen een 6 tal maanden in het gelijkvloersappartement kunnen omdat dit een verhuurd pand was.
Ik zou mijn eerste appartement willen verhuren.

Dus wordt het gelijkvloersappartement niet de enige eigen woning.

Hoe zit dat dan juist fiscaal ? Kan ik de tweede woning aftrekken via langetermijnsparen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 24 okt 2021 17:54

Voor je gelijkvloers appartement sluit je een nieuwe lening af (tenzij je t volledig met eigen middelen financiert) :

Voor hem is t de eerste woning : dus geen woonbonus op 50% (als je 50-50 koopt). Hij betaalt op zijn helft vanaf 2022 3% registratie

Voor u is t de tweede woning : dus de federale woonbonus op uw 50%. 12% registratie vanaf 2022.

Zo heb ik het althans begrepen.

Dulicia
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2021 20:16

Zo is het ook. Wij gaan in mijn tweede woning wonen . Het is dus geen tweede verblijf. Mijn eerste eigendom zal ik verhuren. Dit laatste is volledig afbetaald, lening was aangegaan in 2005. Kan ik fiscaal nog iets inbrengen of niet meer? Lange termijnsparen?

Reclame

Dulicia
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 okt 2021 20:28

Zo is het ook. Wij gaan in mijn tweede woning wonen . Het is dus geen tweede verblijf. Mijn eerste eigendom zal ik verhuren. Dit laatste is volledig afbetaald, lening was aangegaan in 2005, was toen ander systeem . Kan ik fiscaal nog iets inbrengen als eerste lening van 2005 was of niet meer? Lange termijnsparen?

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 25 okt 2021 11:51

Je kan inderdaad dat envelopje vullen met een TAC21 belegging. Dat doe ik ook sinds de lening afbetaald is

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”