Lieve klaploper met schulden

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

Lieve klaploper met schulden

#1 , 16 okt 2021 10:03

Ik zou iemand gratis onderdak willen verlenen in mijn veel te groot huis.
Het is een aardige mens met problemen, schulden en vervolgt door een deurwaarder.
Zijn situatie is zijn probleem ik wil daar niets aan veranderen en heb er verder niets mee te maken.
Mijn juridische vraag is simpel... Bestaat er een juridische mogelijkheid om zo een probleempersoon te laten inwonen zonder zelf in de moeilijkheden te geraken?
Dus iets volledig wettelijk in orde, geen domicilie fraude of zo maar volledig reglementair.
Het zou een perfekte oplossing zijn voor mijn eenzaamheid en zijn behoefte aan een dak boven zijn hoofd.
Dank u wel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 16 okt 2021 10:07

Als hij bij u komt wonen, moet zijn domicilie daar staan. Als zijn domicilie daar staat, komen de deurwaarders bij u aankloppen. Dit lijkt mij echt geen goed idee.

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2021 10:47

Er moet toch een wettelijke mogelijk bestaan om dat 2de te vermijden.
Of zijn zulke mensen verdoemd om alleen te wonen.
En ikzelf verdoemd om alleen te wonen in een reusachtig huis op vruchtgebruik met wel meer dan 10 kamers...
Er moet toch een oplossing bestaan...

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 16 okt 2021 11:12

Waarom moet daar een oplossing voor bestaan ?

Moest die oplossing er bestaan, dan hadden ze die al jaren geleden gevonden, dat is iets waar veel mensen ook misbruik van zouden willen maken

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 16 okt 2021 11:14

Er moet toch een wettelijke mogelijk bestaan om dat 2de te vermijden.
Of zijn zulke mensen verdoemd om alleen te wonen.
En ikzelf verdoemd om alleen te wonen in een reusachtig huis op vruchtgebruik met wel meer dan 10 kamers...
Er moet toch een oplossing bestaan...
Hebt u al eens gedacht aan de schuldeiser? Die wacht al jaren op zijn geld, en dan zou uw vriend gewoon in een gigantisch huis kunnen wonen terwijl die schulden blijven open staan?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 16 okt 2021 12:10

Mogelijke oplossing is uw huis als hotel, logies,... te laten erkennen door de overheid. Dan kan je zoveel volk ontvangen als toegelaten kamers. Financieel is het uw probleem.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 16 okt 2021 12:40

Mogelijke oplossing is uw huis als hotel, logies,... te laten erkennen door de overheid. Dan kan je zoveel volk ontvangen als toegelaten kamers. Financieel is het uw probleem.
(belastingen betalen, inschrijven als zelfstandige, aan de kas voor zelfstandigen betalen, boekhouding )

Gratis verblijf organiseren gaan de belastingen ook niet leuk vinden, enkel een rijke kan een heel jaar de kost van een hotelkamer betalen.
Men zou al vlug het gesjoemel door hebben.

iota
Berichten: 830

#8 , 16 okt 2021 14:17

U bent helemaal niet gedoemd om alleen te blijven wonen in een reusachtig huis waarvan u vruchtgebruik hebt. Verhuren en zelf een kleinere, aangenamere woonst huren is een optie.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 16 okt 2021 19:34

Misschien best eens met een www.caw.be in uw buurt gaan praten.
Persoon zou mogelijk in Collectieve Schuldenregeling kunnen gaan. CSR
al eens lezen
https://economie.fgov.be/nl/publicaties ... ollectieve
http://www.vlaamscentrumschuldenlast.be ... etail=1030

eylis
Berichten: 8840

#10 , 17 okt 2021 12:05

Zoals hierboven al enkele malen voorgesteld en uitgebreider: uw woonst verkopen. Een jong gezin is vast op zoek naar een grote woning om er een gezin te stichten :-) Met het geld koopt u 2 kleine flats 1voor uzelf. en eentje voor de lieve klaploper. Dat flatje bemeubelt u met spullen uit de kringloopwinkel en u tekent een huurovereenkomst met de lieve klaploper dat dit een bemeubelde flat betreft :-)

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#11 , 18 okt 2021 15:45

Volgens mij bestaat de mogelijkheid er in om alles voorafgaand perfect te laten omschrijven door een notaris/ambtenaar of dergelijke. Dat is me dunkt een betere oplossing dan voor te stellen hoe TS moet leven en wat ze moet doen met zijn of haar eigendommen
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

KJ86
Berichten: 2663

#12 , 18 okt 2021 18:40

Hef forum neemt gewoon zijn beschermende rol op.
De kans is namelijk groot dat die lieve klaploper, een ordinaire oplichter is met als specialiteit vriendschapsfraude.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 19 okt 2021 08:47

Volgens mij bestaat de mogelijkheid er in om alles voorafgaand perfect te laten omschrijven door een notaris/ambtenaar of dergelijke.
Zoals al herhaaldelijk aangegeven op forum is ook een gedetailleerde , vooraf vastgelegde lijst welke eigendommen van wie zijn, hoegenaamd géén garantie bij beslag.

De procedure om na beslag toch nog aan de eigen goederen te geraken, revindicatie, is complex en zonder garantie dat de goederen terugkomen bij de oorspronkelijke eigenaar ...

https://www.elfri.be/artikel/revindicatie

JohnD
Berichten: 3580

#14 , 19 okt 2021 09:20

U bent helemaal niet gedoemd om alleen te blijven wonen in een reusachtig huis waarvan u vruchtgebruik hebt. Verhuren en zelf een kleinere, aangenamere woonst huren is een optie.
Lijkt mij nog de beste oplossing, zoals ik ooit zelf gedaan heb.

Enig nadeel is dat men dan meestal afstand moet nemen van een massa items die men in de loop der jaren verzameld heeft in dat groot huis, en men nu van de hand dient te doen wegens geen plaats.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Thomas1
Berichten: 184

#15 , 21 okt 2021 23:54

Hij kan bij u logeren. Hij zet geen domicilie bij u en officieel woont hij daar niet. De wet omschrijft niet duidelijk wat 'inwonen' betekent. Daar is ruimte voor interpretatie. Hij logeert regelmatig bij u. Punt.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”