Elders gedomicilieerd maar nog steeds wettelijk samenwonend.

lion92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Elders gedomicilieerd maar nog steeds wettelijk samenwonend.

#1 , 08 sep 2021 15:59

Beste,

Sinds 1 september is mijn intussen ex-vriendin elders gedomicilieerd en feitelijk samenwonen met haar minnaar.
Samen zijn wij nog steeds eigenaar van onze woning en hebben wij één zoontje. Momenteel blijf ik in deze woning wonen in afwachting van een permanente oplossing ( overname, verhuizen of verkopen ).

Tot op vandaag werd de wettelijke samenwoning nog niet stopgezet. Zij zou dit eenzijdig doen maar heeft dit tot op heden nog niet gedaan ( omdat zij geen deurwaarder wil betalen hiervoor). Is het noodzakelijk dat deze wettelijke samenwoning ASAP wordt stopgezet in dit geval? Zo ja , waarom ? En zijn er zaken waarvoor ik moet opletten indien dit niet zou gebeuren? Wat als zij ondertussen schulden maakt bvb ( zij spreekt vaak over een persoonlijke lening die ze gaat nemen ... ).

Alvast bedankt voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 08 sep 2021 20:21

Zo eenvoudig gaat het
https://www.belgium.be/nl/familie/koppe ... samenwonen beëindigen

En helemaal als ze al ergens anders woont.

U kan haar nieuw adres ineens doorgeven of u kan het niet weten.
In het laatste geval wordt uw ex AACB na een periode met alle gevolgen voor haar van dien.
Maar als ze al ergens anders ingeschreven staat.... gewoon afspraak maken bij de gemeente en het nodige doen zoals wordt aangegeven in link.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2021 14:31

https://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadmin/u ... 200128.pdf

Zoals collega Franciscus schrijft is het belangrijk de gemeente in kennis te stellen dat uw partner niet meer op uw adres woont zodat de gemeente de nodige stappen kan ondernemen om de juridische toestand aan te passen aan de feitelijke toestand.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

lion92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 sep 2021 13:36

Het domicilie adres werd ondertussen aangepast naar het correcte adres sedert 1 september.
Tot op vandaag zijn wij wél nog steeds wettelijk samenwonend. Dit samen gaan opzeggen zit er momenteel (nog) niet in. Mijn ex-vriendin weigert dit eenzijdig te doen (zit precies met twijfels over haar keuze en wil geen deurwaarderskosten betalen). Welke gevolgen heeft dit als de wettelijke samenwoning blijft doorlopen ( ook al wonen wij niet meer feitelijk samen momenteel ) ? Kan zij bvb een persoonlijke lening afsluiten zonder mijn akkoord?

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#5 , 13 sep 2021 15:13

U kan ook alleen het wettelijk samenwonen beëindigen bij de dienst burgerlijke stand van uw woonplaats. Geen deurwaarder bij nodig.
Dan hoeft u ook geen antwoorden meer op de andere vragen. :D

lion92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 sep 2021 16:57

U kan ook alleen het wettelijk samenwonen beëindigen bij de dienst burgerlijke stand van uw woonplaats. Geen deurwaarder bij nodig.
Dan hoeft u ook geen antwoorden meer op de andere vragen. :D
Klopt ,maar dan draai ik op voor de (deurwaarder)kosten.Bij eenzijdig opzeggen wordt de andere persoon via de deurwaarder op de hoogte gebracht. En ik ben net de persoon die er ( nog ) niet achter staat om dit te beëindigen...( ingewikkelde situatie )

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 sep 2021 21:46

ongelukbelaagd, gelieve dringend te lezen: https://www.notaris.be/faq/familie/hoe- ... amenwoning
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”