Kopie trouwboekje

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Kopie trouwboekje

#1 , 29 aug 2021 15:37

Heren,
Dames,

Ik ben sinds een paar dagen op zoek naar mijn trouwboekje, zonder succes.

Nu vroeg ik mij af hoe & waar ik een kopie van dit boekje kan aanvragen?

Via Google vond ik wel wat links voor het aanvragen van een duplicaat van de huwelijksakte, maar niet van het trouwboekje.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 29 aug 2021 18:43

Trouwboekje is geen officieel document maar stamt nog uit het verre verleden.
Geldig document is een uittreksel huwelijksakte.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 aug 2021 19:19

De gegevens vermeld in een "trouwboekje" kunnen via officiële documenten digitaal opgevraagd worden, huwelijksakte, (notariële) akte echtscheiding, overlijdensakte, geboorteakte van de kinderen, overlijdensakte van de kinderen.....Het trouwboekje heeft meer een symbolische waarde, gezien hier ook kerkelijke gegevens in vermeld worden, kerkelijk huwelijk, doopsels.....
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#4 , 30 aug 2021 02:33

OK... Maar de notaris hier vraagt expliciet naar het trouwboekje...

Vandaar mijn vraag.

Een niet-officieel document uit een ver verleden dat nog voor van alles gebruikt wordt. Kan er dan geen duplicaat van worden bekomen?

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 30 aug 2021 14:40

Bij mijn weten de gemeente waar u gehuwd bent ...maar uw notaris loopt wat achter zoals reeds geschreven. Ik heb mijn 'trouwboekje' bij geen enkele officiële activiteit moeten gebruiken.
U krijgt een afschrift huwelijksakte en daar zal u het moeten mee doen.
Vermoedelijk heeft de gemeente ook al negatief gereageerd?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 aug 2021 16:07

TS kan deze documenten zelf digitaal opvragen via zijn burgerprofiel, tabblad attesten en vergunningen. Trouwens de notaris heeft zelf toegang tot de gegevens van het Rijksregister.
Zie beslissing NR 014/2021, FOD Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en Bevolking.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud, er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 03 sep 2021 16:51

Vermoedelijk heeft de gemeente ook al negatief gereageerd?
Ik heb nog niet bij de gemeente gehoord. Ik ben op de site van de Stad Antwerpen gaan kijken en gezocht of ik daar ergens een kopie kon aanvagen, en vond het nergens. Vandaar de vraag.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#8 , 03 sep 2021 16:52

Ik zal afwachten wat de notaris zegt.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#9 , 03 sep 2021 22:45

Beste bizar

Ik heb even gekeken op site stad Antwerpen - burgerlijke stand. Je hebt een keuze ‘digitaal aanvragen’ en als je ‘huwelijksakte’ intikt kan je die gewoon aanvragen…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#10 , 04 sep 2021 02:39

Beste bizar

Ik heb even gekeken op site stad Antwerpen - burgerlijke stand. Je hebt een keuze ‘digitaal aanvragen’ en als je ‘huwelijksakte’ intikt kan je die gewoon aanvragen…
Opnieuw: ik zocht naar een kopie van mijn trouwboekje. Niet naar een huwelijksakte...

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#11 , 04 sep 2021 08:47

Beste

Er werd u al duidelijk gemaakt dat een trouwboekje op zich een eerder symbolisch gegeven is. Zeker voor notariële akten kan u alle nodige bewijskrachtige stukken digitaal opvragen. Een kopie van een trouwboekje kan u bij mijn weten niet aanvragen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 04 sep 2021 09:21

Veel gemeenten zijn trouwens niet meer bestaande na diverse fusies in het verleden. Die trouwboekjes bestaan dus al niet meer.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 sep 2021 15:01

Ik citeer het topic in dit juridisch forum, tussenkomst 10, 17.12.2014, topic trouwboekje:

Het trouwboekje is overigens niet gegrond op enige wettelijke basis. Het trouwboekje wordt afgeleverd door de ambtenaar van de burgerlijke stand op grond van ministeriële omzendbrieven en heeft de waarde van een uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand wat de verklaringen inzake het huwelijk betreft (H. DE PAGE, Traité élémentaire de droit civil belge, Deel II, Bruylant, 1990, nr. 338; D. STERCKX, Le mariage en droit civil, Larcier, 2004, nr. 332. Contra Y.H. LELEU, Droit des personnes et des familles, Larcier, tweede editie, 2010, nr. 56). De andere aanduidingen dan die inzake het huwelijk gelden slechts als inlichtingen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#14 , 04 sep 2021 19:38

Beste

Er werd u al duidelijk gemaakt dat een trouwboekje op zich een eerder symbolisch gegeven is. Zeker voor notariële akten kan u alle nodige bewijskrachtige stukken digitaal opvragen. Een kopie van een trouwboekje kan u bij mijn weten niet aanvragen.
Klopt; maar mijn laatste antwoord was op de opmerking van een gebruiker die het raar vond dat ik nog niets had gevonden aangezien zaken zoals een huwelijksakte zo kunnen aangevraagd worden.

IK herrinnerde de persoon er in kwestie aan dat ik specifiek op zoek was naar het aanvragen van een trouwboekje.

Meer niet.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”