kind ten laste van zelfstandige of werknemer

pieter90
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

kind ten laste van zelfstandige of werknemer

#1 , 27 jul 2021 14:09

Goeiemiddag,

Is het fiscaal voordeliger dat een zelfstandige of een werknemer een kindje ten laste neemt en waarom?
We zijn feitelijk samenwonend.

Concreet:
- vrouw (zelfstandig kiné) - brutoloon ongeveer 6000 euro / maand
- man (werknemer in bedrijf) - brutoloon ongeveer 3000 euro / maand

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 aug 2021 21:05

Brutoloon vrouw effectief als zelfstandige of via een vennootschap?

Indien als zelfstandige, kan je normaal zowel voor haar als voor jou het verschil wel simuleren via je belastingaangifte. Er zullen nog wel heel wat beroepskosten specifiek voor haar zijn, waardoor het belastbaar inkomen niet gekend is door ons.

Indien via vennootschap, ga ik ervan uit dat het interessanter is haar brutoloon te verlagen en op andere manieren uit te keren.

pieter90
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 aug 2021 11:17

Bedankt voor het antwoord, is als zelfstandige.
Als ik het dus goed begrijp zet je het kind ten laste bij de persoon die het hoogste belastbaar inkomen heeft.

Mvg
Pieter

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2021 21:10

Dat is niet wat ik hierboven zeg, maar over het algemeen wel ja. Door het systeem met stijgende belastingschijven, verminder je zo het belastbaar loon in een zo hoog mogelijke schijf door een hogere belastingvrije som.

Heel eenvoudig gezegd.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”