Huis verkopen

Djay
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huis verkopen

#1 , 21 jun 2021 16:16

Beste,

3 jaar geleden hebben mijn ex en ik een huis aangekocht.
We hebben evenveel in het huis gestoken qua geld behalve toen de boiler stuk ging een jaar geleden.
Ik heb een nieuwe gekocht en laten plaatsen met mijn eigen spaarcenten (+- € 4.000) in het zwart.

Bij de scheiding (ongehuwd) was ze akkoord om mij € 2.000 terug te betalen. Wat ook zo bij onze notaris gezegd werd.
Aangezien ze het geld niet meteen kon teruggeven zei ik haar dat ze de hypotheek alleen mocht terugbetalen (€ 950 i.p.v. € 475) zodat haar schulden tegenover me daalden.

Nu plots, wilt ze bij het verkoop van het huis het geld van de hypotheek terugkrijgen.
EN ze heeft ook onlangs schuifdeuren komen afbreken en meenemen. Waarvan ik ook ooggetuigen heb.

Mag dit zomaar?
Mag ik dan ook al de facturen die op mijn naam staan (bv. gas & elektriciteit) terugvragen bij het verkoop van het huis?
Zou het beter zijn om een advocaat in te huren of beter zo laten?


Alvast bedankt,
Naam verwijderd - JurecaBE - moderator.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 14 jul 2021 10:52

Wie woont in het huis?
Wie betaalt de hypotheek?
Staat wat er gezegd is bij notaris op papier?
Betreden van een huis dat niet u uw thuis is (geen inschrijving) maar wel uw mede-eigendom is onwettig en zaken meenemen kan diefstal zijn.

PS u kan niet scheiden want niet gehuwd.
Was of is er een samenlevingscontract of enige op papier afspraken inzake wonen en betalen?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 14 jul 2021 11:48

Niet gehuwd:
Huis en aanverwante kosten volgt het regime van de gewone mede-eigendom. Alle kosten dienen gedeeld volgens aandeel in het huis. In dit geval dus fifty/fifty.

Dit in toepassing van art. 577-2 van het Oud Burgerlijk Wetboek.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”