huis verkopen

Daisy78
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

huis verkopen

#1 , 15 jun 2021 22:36

Mijn zoon woonde samen met zijn vriendin en ze kochten samen een huis. Ik stak een deel van mijn spaarcenten in dat huis. Bij de notaris werd beschreven dat ik niet uit het huis kon worden gezet omdat ik mijn spaarcenten er instak. Mijn zoon en vriendin zijn ondertussen gescheiden. Ik ben samen met mijn zoon elders gaan wonen omdat het niet leefbaar was. De vriendin woont dus nog in het huis (met haar kind - niet het kind van mijn zoon) dat ook van mijn zoon is en ook met mijn spaarcenten erin.
Nu wil mijn zoon het huis laten verkopen. Ik denk dat hij toch wel degelijk recht heeft om dit huis zonder voorwaarden van de vroegere vriendin te laten verkopen ? Kan zij het huis inkopen in de eerste plaats? Zij woont er. Wat gebeurt er met mijn spaarcenten? Heb ik bij de verkoop eerst recht op het geld dat ik in het huis heb gestoken? Of hoe gebeurt de verdeling?
Hoe dient de verkoop best te gebeuren? Ga ik hiervoor best bij de notaris? Nodigt hij dan iedereen uit voor de verkoop aan te kondigen? Of spreek ik een Immo aan om het huis te laten verkopen?
met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54
Berichten: 218

#2 , 17 jun 2021 14:12

Zijn uw zoon en zijn vriendin gehuwd volgens het wettelijk stelsel?

pho450
Berichten: 192

#3 , 17 jun 2021 14:30

U maakt hiervoor best een afspraak met uw notaris. Alles hangt er van af wat er in de akte van de woning staat en onder welk stelsel uw zoon samenwoonde.

Reclame

nicky54
Berichten: 218

#4 , 17 jun 2021 16:00

Ik ga er vanuit gezien ...'mijn zoon en zijn vriendin zijn ondertussen gescheiden'...dat ze gehuwd waren volgens het wettelijk stelsel. Daar u reeds bij een notaris bent langs geweest is dat een goed idee. Immers, het gaat hier om het verkopen of eventueel inkopen van een eigendom en daarvoor is een notaris nodig en hij is het best geplaatst om u daarin te helpen.

Als het mogelijk is liever geen openbare verkoop, dan kan nog altijd : EEN PREFERENTIELE TOEWIJZING.
Overeenkomstig artikel 1446 en 1447 B.W., wanneer het wettelijk stelsel eindigt door echtscheiding, kan elk der echtgenoten in de loop van de vereffeningsprocedure vragen dat de gezinswoning hem bij voorrang wordt toegewezen.
De toewijzing kan slechts gevraagd worden vanaf het proces-verbaal van opening van werkzaamheden tot aan het afsluiten van het proces-verbaal van zwarigheden.
De aanvraag tot toewijzing dient eerst door de notaris te worden onderzocht, die dan beslist of op die vraag ingegaan kan worden vooraleer het wordt doorgestuurd naar de rechtbank.

Overeenkomstig artikel, 2° lid BW dient de preferentiële toewijzing beoordeeld te worden enerzijds met in achtneming van de maatschappelijke en gezinsbelangen die erbij betrokken zijn en anderzijds met de vergoedings- of vorderingsrechten van de andere echtgenoot.

In achtneming van maatschappelijke en gezinsbelangen:
De echtgenoot die in de gezinswoning verblijft, ook al werd hij hiertoe bij dringende en voorlopige maatregel gemachtigd, heeft uit dien hoofde alleen geen voorrang van rechtswege op de andere echtgenoot.
Het criterium van het gezinsbelang verwijst naar de wederzijdse morele en materiële belangen van de betrokken ex-partners en hun kinderen. Zo kan het verblijf van de kinderen en het uitoefenen van het beroep in de woning een doorslaggevend argument zijn.

In casu is het echter zo dat een ouder van de zoon een deel van zijn spaarcenten in het huis heeft gestoken.
Indien de zoon alsnog beslist om niet te verkopen maar in te kopen roept hij het volgende belang in : mijn ouder heeft zijn spaarcenten erin gestoken, wat bevestigd wordt door de notaris, en deze bevestigt dat deze ouder niet uit het huis kan gezet worden.

Verder ook in achtneming van de vergoedings-of vorderingsrecht van beide echtgenoten :
de geldelijke inbreng, de lening enz...

nicky54
Berichten: 218

#5 , 17 jun 2021 17:00

Tijdens de echtscheidingsprocedure blijft vaak één van de echtgenoten verder in de gezinswoning wonen, die meestal de gemeenschappelijke eigendom is van beide echtgenoten.

In het kader van de vereffening en verdeling na echtscheiding kan de echtgenoot dan ook een woonstvergoedering vorderen voor de periode dat de andere echtgenoot alleen in de gezinswoning heeft verbleven.

Zulke woonstvergoeding is principieel (en in geval partijen gehuwd zijn onder het wettelijk stelsel van gemeenschap van goederen) verschuldigd vanaf het instellen van de echtscheidingsprocedure- hetzij de datum van de eerste echtscheidingseis - tot aan de definitieve vereffening en verdeling van de tussen echtgenoten bestaande onverdeeldheid.

De hoegrootheid van de woonstvergoeding komt overeen met de helft van de huurwaarde van de woning. Indien partijen niet overeenkomen over de huurwaarde, kan een onafhankelijke schatter de huurwaarde bepalen

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”