Samenwonen, het gewoonterecht huwelijk en een hele hoop stress.

MichelKesin
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Samenwonen, het gewoonterecht huwelijk en een hele hoop stress.

#1 , 15 jun 2021 08:40

Mijn ex-vriendin en ik hebben samen een huis gekocht na 2 jaar in een huurwoning te hebben gewoond. Wij hebben het huis sinds februari 2017 in bezit.

Eind november brak ze het af en na een paar maanden ben ik er eindelijk aan toe om dingen op een rijtje te zetten.

We hebben nooit gezamenlijke bankrekeningen gehad of iets anders dan de hypotheek die ons financieel aan elkaar bindt. Dit kwam vooral doordat ze rotzooi was met geld.

Ik heb de volledige huur betaald voor de hele tijd dat we samenwoonden. Ik heb ook continu 70% van de hypotheek en rekeningen aan het huis betaald. Ik heb de eerste aanbetaling gedaan en alle juridische rekeningen en verwijzingen gedekt, enz.

Nu we het hebben opgedoken, ben ik bereid een aanbod te doen om haar deel uit te kopen, aangezien de huizenprijzen in dit gebied in 3 jaar niet zo goed hebben gedaan. Ze lijkt echter te denken dat ze recht heeft op 50% van het totale eigen vermogen, omdat we zogenaamd "gehuwd volgens het gewoonterecht" zijn.

Mijn lezing zegt dat het nog steeds afhangt van wat het hypotheekdocument zegt over of we huurders zijn van gemeenschappelijke of gezamenlijke huurders.

Op zoek naar advies voordat ik geld ga uitgeven dat vrijwel al het eigen vermogen uit het huis zou wegvloeien voor juridisch advies?
https://tweakbox.mobi/ https://getappvalley.com/

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 jun 2021 11:58

Begin met te bevestigen of u nu gehuwd bent of niet.
Niet gehuwd = geen gemeenschappelijk vermogen
Wel gehuwd = er kan een gemeenschappelijk vermogen zijn ofwel een onverdeeldheid, alnaargelang het huwelijkscontract.

+ stel uw vraag nauwkeuriger
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 15 jun 2021 12:42

Gehuwd = voor ambtenaar burgerlijke stand huwen met de nodige teksten en handtekeningen en eventueel getuigen. Eventueel huwelijkscontract via notaris.
Wettig samenwonen is gewoon melding bij gemeentelijke diensten. Eventueel overeenkomst via notaris
Feitelijk samenwonen is geen enkele overeenkomst.
Dit alles rond samenzijn en vermogen.
Samen iets tekenen is weer iets anders.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 15 jun 2021 12:52

bent u woonachtig in België of Nederland?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”