Student "ten laste" van partner?

Sildvuys
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Student "ten laste" van partner?

#1 , 31 mei 2021 11:05

Hallo!

Mijn vriend en ik hebben voor Juli ons eigen stekje gevonden en ik zal met heel wat vragen rond wettelijk samenwonen.
Ik ben zelf student (en moet nog 2 jaar studeren) en mijn domicile staat nog bij mijn ouders. Echter zit ik met de vraag wat er zou gebeuren moest ik wettelijk gaan samenwonen met mijn partner. Ik weet nog niet wat de voordelen voor mij en mijn partner zijn, en wat de nadelen aan deze keuze zijn.
Ook heb ik zelf een chronische ziekte waardoor ik meermaals naar het ziekenhuis moet (infuus, scans, opvolging,...). Ik kan mij wel op de hospitalisatieverzekering plaatsen van hem moesten we wettelijk gaan samenwonen. Nu sta ik op die van mijn moeder die binnen dit en 100 dagen op pensioen gaat.
Echt bedankt voor iedereen die de moeite neemt om dit te lezen en te antwoorden!
Veel liefs,
S

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 31 mei 2021 11:38

Zowat alle hospitalisatieverzekeringen sluiten bestaande aandoeningen uit. Bekijk met je moeder of ze haar hospitalisatieverzekering (tegen betaling) kan voortzetten en of jij na afstuderen ook bij hen verzekerd kan blijven (met tussenkomst voor je bestaande aandoening)

Afgezien van t emotionele is wettelijk samenwonen veelal pas echt “zinvol” als er samen een eigen woning is omdat bij overlijden van een van jullie er dan een vruchtgebruik op de gezinswoning ontstaat.

Mogelijks is het pensioen van uw moeder laag genoeg om een (grotere) studiebeurs te krijgen.

Dus ws best uw domicilie thuis houden zolang je studeert tenzij natuurlijk de relatie met uw moeder duurzaam ontwricht is.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”