Gehuwd student

hannekepanneke1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gehuwd student

#1 , 26 mei 2021 15:12

Hii,
ik ben een rechtenstudent van 20 jaar en mijn vriend studeert ook maar voetbalt (professioneel, eerste klasse) en heeft dus al een inkomen. Ik woon nu nog bij mijn mama en geniet nu een leefloon. Mits ik rechten studeer (duurt lang), wil ik niet wachten tot na mijn studies om te trouwen. Hij zegt dat hij mij wel kan onderhouden maar ik weet niet goed of ik dit wel wil, ik zou het liefst mijn eigen centjes hebben. Mijn vraag is eigenlijk wat er gebeurd met mijn leefloon als ik ga trouwen en samenwonen met hem. Herbekijken ze mijn dossier dan of wordt mijn leefloon gestopt?

Dank bij voorbaat
Groetjes,
Hanne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 26 mei 2021 15:15

Dan worden de inkomsten samen bekeken en vervalt uw leefloon inderdaad. Leefloon dient om de kwetsbaren in de maatschappij te helpen, niet om u aan een spaarcentje te helpen terwijl uw vriend de kosten betaalt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mei 2021 15:59

Gezien u zelf momenteel een leefloon geniet, ga ik ervan uit dat uw moeder en eventueel uw vader(als hij nog leeft) niet in staat zijn om in uw levensonderhoud te voorzien. Er bestaat immers een onderhoudsplicht van ouders t.o.v. uw kinderen.

Zoals Leen reeds aangeeft is het leefloon een bijstandsuitkering, d.i. een residuaire uitkering, d.i. na uitputting van al uw rechten.
Er zal dan ook rekening gehouden worden met het inkomen van uw echtgenoot of partner en ook nu reeds indien u feitelijk samenwoont.

Wanneer heeft het bevoegde OCMW voor het laatst een bestaansmiddelenonderzoek gedaan?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

hannekepanneke1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mei 2021 16:36

Bedankt voor de antwoorden. Ik weet nu dat er inderdaad zoals nu, naar de situatie van mijn mama gekeken word, later naar de situatie van mijn partner gekeken zal worden.

hannekepanneke1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mei 2021 16:41

@Leen: het leefloon wordt zeker niet als “spaarcentje” gebruikt, maar het helpt mij om de nodige studiemateriaal die ik nodig heb te bekostigen. Dat is ook eigenlijk het enige dat me vaak aan het denken doet zetten, het feit dat hij al die kosten dan op zich zou moeten nemen.

eylis
Berichten: 8837

#6 , 26 mei 2021 17:16

Zoals u uw huidige situatie omschrijft, dat verwondert mij enigszins. Vermits u nog studeert en gedomicilieerd bent bij uw moeder, lijkt het me dat het uw moeder is die een vervangingsinkomen of leefloon zou krijgen, vermeerderd met toeslagen omdat ze een persoon ten laste heeft. Ontvangt u het leefloon op uw naam of is het eigenlijk uw moeder die dit ontvangt?

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mei 2021 19:25

TS een klein beetje info helpt de leden om advies te geven.

https://centenvoorstudenten.be/info/lee ... en%20leefl...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”