Scheiding: woning in onverdeeldheid

christel-vda
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Scheiding: woning in onverdeeldheid

#1 , 21 apr 2021 09:52

Hallo,

Mijn echtgenoot en mezelf zijn aan het einde van onze huwelijksrit gekomen.

We zijn on speaking terms en hebben tot dusver relatief vrede kunnen behouden.

Nu er steeds concretere afspraken gemaakt moeten worden, duiken er onduidelijkheden op:

[*]akkoord om voorlopig de woning met lopende hypotheek in onderlinge verdeeldheid te behouden
[*] akkoord om woninggerelateerde kosten mee te dragen
[*] akkoord om personenbelasting gelijk te delen
[*] akkoord om naar vermogen bijdrage te voorzien voor kinderen
[*] echtgenoot zal verhuizen, maar wenst domicilie hier te houden
[*] zijn moeder die bij hem ten laste staat en mee verhuist, wil hij ook hier gedomicilieerd houden

Zijn voorwaarde voor dit "pakket", als ik het zo mag noemen, zijn aanvaarding van laatste twee puntjes.

Het argument is dat een adreswissel de onverdeeldheid van de woning in gevaar brengt, alsook hypotheek en bijhorende verzekeringen.

Als ik er niet mee instem, dan verkiest hij gelijk de uitkoop. Ik zou hem dan uitkopen. Ik schat dat dit rond de 40000 zou gaan vallen.

Ik weet het niet. Zie ik iets over hoofd?

Ik zou zelf graag op de meest redelijke manier uit elkaar gaan. We hebben zaken als koppel opgebouwd en het is voor mij niet nodig om mijn partner nodeloos te kwetsen om een of ander punt te maken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 21 apr 2021 19:41

Beste

Een overeenkomst tussen partijen dat indruist tegen de wet is nietig. Je moet je domiciliëren waar je woont. Deze overeenkomst is een afspraak om domiciliefraude te plegen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 21 apr 2021 20:42

Het argument is dat een adreswissel de onverdeeldheid van de woning in gevaar brengt, alsook hypotheek en bijhorende verzekeringen.
Eigendom, lening, verzekering heeft toch niets met domicilie te zien ... :?:

Dit is domiciliefraude op papier zetten ...
Men moet gedomicilieerd zijn waar men effectief verblijft.

Mogelijk ook nog fiscale fraude als woonlening ingebracht wordt terwijl het niet meer de gezinswoning is voor wie vertrekt.


Kan ook gevolgen hebben voor u wanneer u een sociale uitkering zou krijgen
(door inkomen van de andere officiële bewoners kan een sociale uitkering voor u verlaagd worden)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 22 apr 2021 10:34

Praktisch : U blijft er wonen uw ex betaald mee aan de lening - U betaald gezien u er ook woont geen huurgeld aan ex.
Ex heeft nog sleutel en kan altijd binnen en wat gaat u doen als er een nieuwe partner komt? Komen die er dan bij wonen???
Beter is ex verhuisd ... U betaald huur maar die wordt gelijkgesteld met 1/2 van lening.
Ook bekijken wie wat uit eigen vermogen meer heeft bijgedragen.
Gezien nog on speaking terms kan jullie notaris best in die richting een akte opstellen.

christel-vda
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 apr 2021 11:06

Bedankt voor deze inzichten.

Voor alle duidelijkheid: dit zijn geen officiële afspraken, we hebben ze ook niet op papier staan.

Domicilie zullen we dan moeten herbekijken.

Ik betaal de volledige hypotheek momenteel en in de toekomst, was de bedoeling. En ook elektriciteit, gas, water.

Ex is verhuisd en betaalt zijn huur en eigen lasten.

Enige kosten die we dan nog delen zijn belastingen, en zaken zoals brandpolis.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”