oproeping voor vrederechter

tugmasterke
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: gent

oproeping voor vrederechter

#1 , 07 mei 2006 09:34

Hallo
er zijn reeds geruime tijd problemen in ons huwelijk nu heeft mijn vrouw de vrederechter ingeschakeld, waarschijnlijk om dwingende maatregelen tegen mij,te nemen , kan ik weigeren om te gaan? en wat zal er dan gebeuren ?
heeft er iemand daar ervaring meen aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 07 mei 2006 12:19

Je kan altijd weigeren om aan een oproep van de rechtbank gehoor te geven.
De rechtbank heeft daar immers een oplossing voor, " veroordeling bij verstek"
Het enige dat je doet door niet aanwezig te zijn, is de tegenpartij vrij spel geven zonder dat jij je eigen KAN verdedigen en dit uit vrije wil van jou.
Dat je geen gehoor geeft aan een oproep van de rechtbank werkt alleen in je nadeel. En geeft de tegenpartij de mogelijkheid om eisen te stellen waar je U tegen kan zeggen, en wie gaat daar tegen in gaan als jij of je raadsman/vrouw er niet zijn. Niemand, en de rechter kan dan zelfs van oordeel zijn dat jij zelf onwillig bent en de tegenpartij haar volledig eisen pakket inwilligen.

Jongen, een goede raad zoek zo snel mogelijk een raadsman/vrouw en wees zelf ook zoveel mogelijk aanwezig op iedere oproep van de rechtbank. Deze doet haar werk immers toch, of jij er nu bent of niet.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#3 , 07 mei 2006 13:43

(...) en geeft de tegenpartij de mogelijkheid om eisen te stellen waar je U tegen kan zeggen, en wie gaat daar tegen in gaan als jij of je raadsman/vrouw er niet zijn (...)

Het is inderdaad zo dat wanneer de verwerende partij niet aanwezig is op de inleidende zitting, eiser verstekvonnis kan bekomen.

In casu doet de rechter uitspraak zonder verweerder gehoord te hebben.

Welke reden het verstek ook zouden mogen inhouden, verweerder kan in principe tegen een verstekvonnis steeds verzet aantekenen, waarna de zaak opnieuw voor dezelfde rechter wordt behandeld.

In principe is het ook mogelijk om tegen elke beslissing, dewelke in eerste aanleg gewezen werd, hoger beroep in te stellen (Art. 616 Ger. W.).

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 07 mei 2006 21:29

Hallo
er zijn reeds geruime tijd problemen in ons huwelijk nu heeft mijn vrouw de vrederechter ingeschakeld, waarschijnlijk om dwingende maatregelen tegen mij,te nemen , kan ik weigeren om te gaan? en wat zal er dan gebeuren ?
heeft er iemand daar ervaring meen aub
Dringende voorlopige maatregelen wil zeggen 'dat uw valies klaar staat', Uw aan- of afwezigheid op de zitting zal daar niets aan veranderen! Verzet en hoger beroep evenmin.

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 08 mei 2006 11:37

Of zonder valies er uit, omdat er niemand was om voor die valies te zorgen. En loon blijven afgeven aan haar, omdat zij ook nog rechten heeft en er wel was om er voor te vechten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”