Overeenkomst huis

Sofie95
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overeenkomst huis

#1 , 16 mar 2021 16:10

Beste

Ik heb een huis ter waarde van 400.000 gekregen van familie.
Nu wil ik samen met mijn vriend renoveren in dit huis.

We zitten wat vast hoe we dit nu best zouden doen. Stel, we lenen 250.000 euro om het huis verbouwen.

Wat als mijn partner en ik na zeg maar 5 jaar uit elkaar zouden gaan?

Hoe kan dit het beste geregeld worden? Wat zal hij over houden?

Of lijkt het u verstandiger dat ik (eigenaar van het huis) alleen voorzie in de lening, zodat het huis mijn eigendom blijft en mijn partner eventueel een appartement koopt om enerzijds inkomsten van maandelijkse huur te krijgen én ook een eigendom heeft nadat onze relatie zou stuklopen.


Ik zou niet willen dat mijn partner er nadelig zou uitkomen moest het fout lopen tussen ons..



Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
linsta
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mar 2021 17:09

U bent op dit moment niet getrouwd met uw vriend. Ik veronderstel ook niet in een partnerschap. Gezamenlijk geld lenen voor een dergelijke reden lijkt mij niet verstandig, zeker als het onroerend goed volledig op uw naam staat. Zoals u zelf aangeeft kunt u verzekerd zijn van problemen bij een beëindiging van de relatie. Het huis overdragen in eigendom lijkt mij ook niet verstandig, mede omwille van de registratierechten die dan mogelijk toepasbaar zijn.

Indien u derhalve de lening alleen kunt aangaan, zou ik persoonlijk dit ook doen. Uw vriend kan dan alsnog bekijken wat hij met zijn geld doet. Zelf een investering aangaan kan in dat opzicht verstandig zijn, zowel voor een nieuwe inkomenstroom als een eigendom voor na beëindiging van de relatie.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”