huwelijkstelsels afwegen

Filly2
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

huwelijkstelsels afwegen

#1 , 17 feb 2021 22:22

Mijn partner en ik twijfelen tussen het wettelijk stelsel, en stelsel van goederen.
We kijken nuchter naar de voor en nadelen, en hebben reeds gesproken met een notaris.

Onze bevindingen:

Scheiding van goederen:
Bij scheiding elimineer je een grote brok discussie wanneer de communicatie hoogstwaarschijnlijk stroef loopt
Ik kan mijn eigendom verder afbetalen zonder schuld aan de gemeenschap te creëren.
Zij kan een eigendom aanschaffen op haar tempo, met zelfde voordeel.
Volledige autonomie of eigen uitgaven, waar er men al niet meer over kan struikelen of discussieren.
Indien 1 van de 2 zelfstandig wordt, bescherming van de wederhelft.

Wettelijk stelsel:
Warm huwelijk vs koud huwelijk
Niet anticiperen op mogelijke scheiding. (financiele gevolgen kunnen groot zijn)
Betere bescherming bij zonder inkomen vallen partner (ziekte, ongeval, kiezen voor het gezin)

We willen de statistieken mbt het huwelijk niet in de wind slaan, laatste 10 jaar scheiden koppels vaker dan ze tesamen blijven. We willen elkaar ook beschermen tegen het op negatieve emotie gedreven hebzucht waar met regelmaat toch van horen. Anderzijds willen we elkaar ook wat indekken, juridisch, op het vlak van bescherming van diegene die door tegenslag of pech, financieel er niet op vooruitgegaan is en dan verlaten wordt.

Kunnen we aan de scheiding van goederen opties toevoegen, die ons meer gemoedsrust geven voor dit laatste geval? Waar het, god forbid, juridisch afdwingbaar is bij te passen?
Zijn er zaken mbt kinderen en scheiding die verschillen?
Mbt erfenis is het al duidelijk dat het wettelijk stelsel meer overlaat aan de partner, maar hier zijn mouwen aan te passen, had ik begrepen.

Alvast bedankt,

Een verliefd, nuchter koppetje.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 18 feb 2021 08:20

Bij scheiding van goederen kan u anticiperen op uw zorgen en inderdaad zulke mechanismes inbouwen. (idem met betrekking tot erfenis).

Op eerste zicht is het enige verschil dat ik zo direct op kom bij echtscheiding (maar dat is indien er een gemeenschappelijke woning is) het verschil tussen hoelang er woonstvergoeding dient betaald te worden. (maar op eerste zicht is dit niet van toepassing bij jullie).

Warm of koud huwelijk heeft m.i. hier niets mee te maken, indien je beiden met dezelfde rugzak start, dan maakt het niet veel verschil; maar indien je al een woning hebt, of een grotere of kleinere rugzak, dan maakt dit wel effectief verschil en is dat niet noodzakelijk doemdenken, maar ergens toch jezelf veilig stellen.

Veel koppels huwen onder wettelijk stelsel, maar houden dan wel elk eigen rekeningen en denken dat ze zo alles veilig gesteld hebben ...

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 18 feb 2021 14:20

"Veel koppels huwen onder wettelijk stelsel, maar houden dan wel elk eigen rekeningen en denken dat ze zo alles veilig gesteld hebben ..."

Dat misverstand heb ik al ontelbare keren aan zovele mensen proberen duidelijk te maken, maar meestal leidt dat enkel tot ongeloof.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Kali
Berichten: 762

#4 , 18 feb 2021 14:48

[quote="Thomas Morus" post_id=651922 time=1613654443 user_id=54871

Dat misverstand heb ik al ontelbare keren aan zovele mensen proberen duidelijk te maken, maar meestal leidt dat enkel tot ongeloof.
[/quote]

Echt hé ... En dan zeggen ze 'ja maar ik heb alleen van mijn rekening het huis afbetaald', en als je dan uitlegt dat dat niet uitmaakt en de partner toch rechten heeft op het huis (allé of minstens geldelijk dan) ...

Filly2
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 feb 2021 20:59

Inderdaad, ik heb al genoeg van die horrorverhalen gehoord, daar ik wil ik ons beiden van behoeden.

Als iemand nog zaken kan toevoegen op mijn vragen in 1e post, de datum van notaris ligt vast eind Maart, dus ik heb nog even, maar geen eeuwigheid.

Thanks!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”