Samenwonend maar nu willen we kopen

#.7
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Samenwonend maar nu willen we kopen

#1 , 01 feb 2021 19:24

Dag iedereen,
Ik weet niet of dit hier de correcte plaats is om dit onderwerp aan te gaan maar er ligt mij al een tijdje iets op de maag.
Mijn vriend en ik huren nu 3 jaar samen een huis waarvan de huur veel te hoog begint te worden gezien de verhuurders niks repareren of afwerken ( inderdaad, na 3 jaar is er nog niks afgewerkt). Bon, het zit ons echt niet lekker en daarom besloten we om samen opzoek te gaan naar een huis. We hebben er nu waarschijnlijk eentje gevonden (we moeten nog akkoord krijgen), maar daarvoor heb ik het met hem gehad over 'wat als we uit elkaar gaan' en daaruit bleken we beide overeen te komen dat het dan handiger is als het huis op 1 persoon zijn naam staat. Dus die persoon doet ook de afbetaling ook al staat de lening op beide namen. Het zou over mijn vriend gaan. Ik voel zelf niet echt de nood om een huis te hebben in België maar het ligt heel erg op mijn maag dat ik dan weer gewoon zou inwonen bij iemand. Hij wil dat ik enkel de kosten betaal (gas + elektriciteit & eten), wat voor mij natuurlijk een zeer groot voordeel is voor mijn spaarpotje. Onze relatie verloopt echt heel goed maar mijn vriend is in een kwadere bui iemand die snel dingen zegt en er dan weer spijt van heeft. Hij zou dan dus ongetwijfeld ook zeggen dat ik maar moet vertrekken als we eens een discussie hebben, omdat ie weet dat hij daar dan de keuze over heeft. Ik kan er niet akkoord mee gaan dat ik er gewoon zou wonen en de kosten zou betalen en daarom zou ik zeer graag hebben dat het huisje van 'ons' is, zodat ik ook een gevoel heb van thuiskomen.. Mijn vriend houdt teveel rekening met als het verkeerd zou lopen. Ik weet niet of ik dit kan maken of als jullie een goede uitkomst weten? Onze relatie zit heel goed en geen van beide heeft de intensie om de ander te verlaten. :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2021 11:18

Tjah, als het niet uw eigendom is dan zou ik uw naam sowieso niet in de lening laten zetten! Je gaat toch niet afbetalen voor iets dat niet van jou is?

Plus, als je dan uit elkaar gaat en je wil zelf later iets kopen, dan staat jouw naam daar al op een lening en zal je zelf zeer moeilijk een lening te pakken krijgen voor een aankoop...

Als hij jouw wil laten bijwonen in zijn eigendom, prima, betaal gerust een (halve) huur maar dan draag je geen enkele van de eigenaars-eigen kosten zoals vervanging van bijvoorbeeld een chauffageketel of de onroerende voorheffing.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2021 13:56

Stel u het volgende voor :

Lening op beide namen = dus beide moeten ervoor zorgen dat de maandelijkse afbetaling in orde is. Ofwel hij alleen of met 2.

Indien hij de afbetaling door omstandigheden niet meer aankan, dan draait u er voor op.
Indien hij u vraagt om te vertrekken of u gaat zo uiteen en hij betaalt niet meer af of niet alles = u zult voor het saldo opdraaien.

Persoonlijke mening : miskleun aankoop op 1 persoon en de lening op 2 ? Is allemaal wel en goed zo lang de relatie stand houdt. Maar ik zie al enige twijfels.

En correct wat LennieK schrijft.

Reclame

Zed
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 feb 2021 18:32

“daarvoor heb ik het met hem gehad over 'wat als we uit elkaar gaan' en daaruit bleken we beide overeen te komen dat het dan handiger is als het huis op 1 persoon zijn naam staat. “

Dat is enkel en alleen het geval als die persoon de volledige financiële verantwoordelijkheid draagt hiervoor. Dat wil zeggen dat de andere persoon hoogstens een verblijfsvergoeding, en gezamenlijke kosten betaalt. De lening, verzekeringen, grote herstellingen, etc. dienen dan volledig op naam van de eigenaar te komen. De andere persoon komt dan best niet tussen.

Dit zorgt voor een zeer individualistische benadering binnen de relatie. U kan daar voor kiezen, maar de woning zal dan uiteraard niet echt aanvoelen als “van u”.

Een combinatie waarbij u op de lening staat maar niet op de akte is absurd en zal u in veel meer problemen brengen als u uit elkaar gaat, dan wanneer u ook op de akte staat.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”