Nieuwe relatie na scheiding partner zou in mijn huis intrekken

WaarisWally
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Nieuwe relatie na scheiding partner zou in mijn huis intrekken

#1 , 01 feb 2021 14:56

Beste forum leden,

Ik ben al wat langer geleden gescheiden, en heb na de scheiding de woning uitgekocht van mijn ex. Ik heb dus een eigendom.

Sinds enkele maanden heb ik een nieuwe partner, zij woont momenteel bij een vriendin (ze heeft dus geen eigendom). Nu zou haar contract daar medio Mei eindigen. We kennen elkaar naar ons gevoel ondertussen goed genoeg om de stap opnieuw te zetten naar samenwonen, en tegen Mei zijn er weer enkele maanden verstreken. Aangezien ik reeds een eigendom heb is het dus in de huidige situatie vanzelfsprekend dat zij bij mij komt inwonen. dit moet dus niet verder benoemd worden waarom dit logisch zou zijn, ieder kent zijn eigen situatie het beste en weet wat goed voelt.

Nu was ze sowieso van plan om zelf een eigendom te kopen en daar in te trekken, gezien de gewijzigde situatie laat ze dit nu varen.
We vragen ons nu een beetje af hoe we een goede regeling zouden kunnen treffen zodat met ons beiden voldoende rekening gehouden wordt.

één van de mogelijkheden die zij opperde was om zichzelf in te kopen in mijn woning voor de helft. Nu zijn er twee redenen waarom ik dit niet zou willen:
- Aangezien ik uit een scheiding kom en best hard heb moeten vechten voor de woning te kunnen behouden heb ik dus ergens een gevoel van oké dit is van mij en dit kunnen ze niet meer afnemen.
- ik vind dit eigenlijk ook gewoon een dom idee, het zou een verplaatsing zijn van haar kapitaal naar mij toe . waarbij eigenlijk niet echt iets gewonnen is aangezien de woning reeds van mij/ons is en zij zou er ook nog eens stevig voor moeten lenen. zouden we dan op korte termijn een tweede woning willen kopen als investering, dan kan zij in die woning niet meer financieel bijdragen, en heb ik natuurlijk veel kapitaal om daar in te steken, maar dan zit je met een tegenovergestelde schuin getrokken situatie.

Wat mij een veel betere stap lijkt is dat zij gewoon zelf een eigendom koopt als investering , en dat ze deze woning dan gewoon verhuurd. laat ons hopen van niet, maar moest het toch nog mislopen dan hebben we zo ook beiden een eigen stek. zij is ook te vinden voor dit idee aangezien het haar ook zekerheid bied, en haar geld staat niet gewoon op de bank. Als we er vanuit gaan dat alles goed gaat , dan maakt het in c niet veel uit op wie zijn naam welke woning staat. binnen x aantal jaren kunnen we dit dan nog in de gemeenschap brengen. of als we toch nog zouden trouwen dan wordt het toch één pot nat.

We zijn het er dus eigenlijk ondertussen over eens dat zij een eigen woning zal kopen. Nu zijn er wel nog enkele aspecten die ik nog in mijn hoofd heb hier rond.

Sowieso gaan we een gemeenschappelijke rekening starten en daar maandelijks evenveel in storten voor betalen van stroom eten, internet,....

Nu gaat zij natuurlijk een woning gaan verhuren en kan je stellen dat ze hier grof geschat elke maand 600€ huur voor incasseert.
Ik zit nog met een lopende lening waar ik de komende 3 jaar nog 1200€ per maand voor aflos, daarna daalt dit naar 350€ / maand.
Je zou dus kunnen stellen dat dit een gouden zaak is voor haar en dat zij op die manier haar prive rekening aardig spijst terwijl ze goedkoop woont.

Nu lijkt het ons wel logisch dat ze wel iets betaald aan mij om dit onevenwicht te compenseren. Mijn woning is geschat op een verhuurwaarde van 800 tot 900€ per maand. moest ik ze verhuren. velen zeggen laat haar de helft van de huur betalen voor mijn woning. (450€/maand)
Ik persoonlijk vindt dit wat overdreven aangezien ze mijn partner is. ik dacht eerder aan 300€/ maand (wat gelijk is aan de huidige huur die ze momenteel betaald bij haar vriendin.) en de vermoedelijke helft van de huur opbrengst die ze zou gaan ontvangen van haar woning. lijkt me wel fair.

- zou het ook nog logisch zijn dat de resterende 300€ huuropbrengst die ze krijgt bijvoorbeeld op de gemeenschappelijke rekening komt? op die manier hebben we beiden geniet van de investering in de huur woning

- Ik ben heel handig, en zou het dus ook logisch vinden dat ze een woning zou kopen waar wel nog wat werk aan is, dan kunnen we er ook nog een meerwaarde op creëren. natuurlijk zou die meerwaarde dan ontstaan dankzij de werken die ik er in gedaan heb. hoe kan ik mij hiervoor indekken?
ik weet dat dit allemaal extreem klinkt wat ik hier schrijf, maar de woning die ik reeds heb heb ik eigenhandig gebouwd van nul (wel gezamenlijk de grond gekocht en bouwmaterialen met men ex), en finaal is mijn ex ook met de helft gaan lopen van de reële verkoopwaarde waarvoor ze geen klop gedaan heeft. (het is blijkbaar normaal binnen een huwelijk dat de man voor de vrouw een huis bouwt en dat de vrouw ondertussen geniet van het leven en terrasjes doet....)

Als na 3 jaar het zwaarste deel van mijn lening die ik aflos (1200€/maand) afgelost is en ik nog maar 350€ / maand moet aflossen dan zou ik wel opteren dat ze stopt met mij die 300€ te betalen per maand. tegen dan zijn we reeds 4 jaar samen en zullen we vermoedelijk ook wel in het denkbeeldige bootje stappen.... wie weet we zien wel. of lijkt het mij zinvol dat we samen in een derde vastgoed investeren.

Ik weet het een hele uitleg,
- wat is jullie verdere advies hier in ?
- Denk je dat dit wel een faire regeling zou kunnen zijn ?

En alvast ook bedankt om het gewoon te lezen, das ook al een hele opgave :D :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 01 feb 2021 15:23

Gelet op uw eerdere echtscheiding toch een tip:

- huwen onder scheiding van goederen
- uw nieuwe partner NIETS aan het huis laten investeren zodat uw eigen goed een eigen goed blijft en bij een eventuele breuk/echtscheiding u haar niets dient uit te betalen.

Uw nieuwe partner de helft van de huurwaarde laten betalen (u kan desgevallend idd kiezen om dit te beperken tot de helft van de huur die zij krijgt). Ofwel SAMEN dat pand kopen waar u in wil werken, ofwel geen werken uitvoeren ...


(eigen situatie: zelf gehuwd onder scheiding goederen, eigen woning, echtgenoot betaalt elke maand vergoeding om hier te wonen, wordt echter wel op een speciale gemeenschappelijke spaarrekening gestort voor een grote reis of iets speciaal (tot nu toe hiervan trouwringen gekocht en huwelijksreis betaalt)

Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 feb 2021 20:16

Voor het bepalen van een bijdrage voor het inwonen van je vriendin, moeten jullie uiteraard zelf bepalen wat goed voelt. Voor mij lijkt een bijdrage van 300 euro bij een huurwaarde van de woning van 900 euro heel realistisch. Helft van de huurwaarde vind ik teveel: je bent tenslotte niet haar verhuurder. Niks betalen is ook niet rechtvaardig, ze heeft tenslotte het genot van je woning.

Enig wat ik niet begrijp is dat de huurinkomsten van haar woning dan op de gemeenschappelijke rekening zouden komen. Dit klopt voor mij niet in de rest van het plaatje, aangezien jij hierin helemaal niet betrokken bent.

Reclame

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#4 , 16 feb 2021 18:53

Ik denk dat uw intenties heel liefdevol zijn en gericht naar een mooie toekomst met uw vriendin. Ik wens u beiden veel geluk samen.

Ikzelf woon nu 6 jaren bij mijn vriend in zijn huis. Wij zijn overeengekomen dat ik mee betaal voor de (gebruiks-)kosten aan het huis, zoals de nieuwe verwarmingsketel 2 jaren geleden. Moest het een héél hoog bedrag zijn, dan zou ik hem wel vragen een regeling op papier te zetten moesten we uit mekaar gaan. Buiten de lening hebben we naast onze eigen rekening een gezamelijke rekening waar we beiden een bedrag evenredig aan ons inkomen op storten en waarvan alle rekeningen (ook KI van het huis) worden betaald.
We hebben samen wel een 2deverblijf gekocht, zoals jullie een woning om te verhuren zouden kunnen kopen.

Mijn vragen :
- u wil haar een gebruiksbedrag laten betalen, maar hebt u ook afspraken gemaakt over betalingen aangaande het huis, zoals KI, verzekeringen, eventuele kosten voor reparaties en vervangingen?
- u hebt uw afbetalingsschema uitgelegd maar u zegt niets over haar afbetalingen?
- u wil dat ze 300€ van haar huurinkomsten aan u geeft terwijl ze die waarschijnlijk nodig heeft om haar lening af te betalen aan de bank. Voorlopig zal ze haar privérekening niet spijzen. Ik denk eerder dat die gaat krimpen.
- u wil haar een woning laten kopen waar er nog werk aan is. Dan kunnen er niet onmiddellijk huurders in dus ook niet onmiddelijk huurinkomsten.
- wie gaat de kosten voor de werken betalen?
- als u in de nabije toekomst toch uit mekaar gaat, gaat zij er ook niet in kunnen gaan wonen én wie gaat er dan de werken doen?

Als ik in je vriendin's schoenen zou staan dan zou ik zeggen:
- jouw huis én jouw lening
- mijn huis én mijn lening en ik koop het in een staat en aan een bedrag dat als we uiteen gaan, ik er zelf kan inwonen en het zelf kan betalen
- jij hoeft niets in mijn huis te doen daar dit alleen maar problemen geeft wanneer we uiteen zouden gaan
Naar de toekomst kan je alleen maar speculeren en daardoor zitten veel koppels die uiteen gaan met nog meer problemen.
Ofwél is het ons huis en onze lening. Ze zou zich wel degelijk kunnen inkopen in je huis of jullie kopen gezamenlijk een nieuw huis, eventueel verkoop je dan je huidige woonst.
- om je te betalen voor de inwoon, zou ik samen met je vriendin aan tafel zitten en eens kijken wat ze zou kunnen missen en een aanvaardbaar bedrag voor beiden afspreken. Ofwel ons voorbeeld volgen.

Als je vriendin bij jou woont, en jij zou overlijden, zou zij het vruchtgebruik van jouw woning hebben. Als jij bij jouw vriendin zou wonen en zij overlijdt, zou je het vruchtgebruik van haar woning hebben. Zeker over nadenken als 1 van jullie kinderen heeft.

WaarisWally
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mar 2021 12:45


Mijn vragen :
- u wil haar een gebruiksbedrag laten betalen, maar hebt u ook afspraken gemaakt over betalingen aangaande het huis, zoals KI, verzekeringen, eventuele kosten voor reparaties en vervangingen?
- u hebt uw afbetalingsschema uitgelegd maar u zegt niets over haar afbetalingen?
- u wil dat ze 300€ van haar huurinkomsten aan u geeft terwijl ze die waarschijnlijk nodig heeft om haar lening af te betalen aan de bank. Voorlopig zal ze haar privérekening niet spijzen. Ik denk eerder dat die gaat krimpen.
- u wil haar een woning laten kopen waar er nog werk aan is. Dan kunnen er niet onmiddellijk huurders in dus ook niet onmiddelijk huurinkomsten.
- wie gaat de kosten voor de werken betalen?
- als u in de nabije toekomst toch uit mekaar gaat, gaat zij er ook niet in kunnen gaan wonen én wie gaat er dan de werken doen?

Als ik in je vriendin's schoenen zou staan dan zou ik zeggen:
- jouw huis én jouw lening
- mijn huis én mijn lening en ik koop het in een staat en aan een bedrag dat als we uiteen gaan, ik er zelf kan inwonen en het zelf kan betalen
- jij hoeft niets in mijn huis te doen daar dit alleen maar problemen geeft wanneer we uiteen zouden gaan
Naar de toekomst kan je alleen maar speculeren en daardoor zitten veel koppels die uiteen gaan met nog meer problemen.
Ofwél is het ons huis en onze lening. Ze zou zich wel degelijk kunnen inkopen in je huis of jullie kopen gezamenlijk een nieuw huis, eventueel verkoop je dan je huidige woonst.
- om je te betalen voor de inwoon, zou ik samen met je vriendin aan tafel zitten en eens kijken wat ze zou kunnen missen en een aanvaardbaar bedrag voor beiden afspreken. Ofwel ons voorbeeld volgen.

Als je vriendin bij jou woont, en jij zou overlijden, zou zij het vruchtgebruik van jouw woning hebben. Als jij bij jouw vriendin zou wonen en zij overlijdt, zou je het vruchtgebruik van haar woning hebben. Zeker over nadenken als 1 van jullie kinderen heeft.

Bedankt, dit geeft me veel nieuwe inzichten, en ja soms denken we er te complex over na dan dat het uiteindelijk moet zijn.
Ik ga het verder met haar bespreken, als ze nog steeds bij het idee blijft om iets van haarzelf te kopen, dan steun ik haar ten volle.
Ik begin echter meer en meer te denken dat de mooiste eerlijkste weg zou kunnen zijn dat ze zich mee inkoopt bij mij. Het geeft ook een vorm van wederzijds vertrouwen dat we er beiden 100% voor willen gaan.

bij zo een piste dat ze zich zou inkopen in de woning, is dit dan per definitie voor 50%? want stel nu dat ze haar voor ongeveer een 25 % zou inkopen dan zou ze niet bijkomend moeten lenen... (eventueel kan ik met dat bedrag dan mijn deel van de huidige lening aflossen, en kunnen we dan gezamenlijk naar de bank stappen voor een gezamenlijke aankoop van een tweede woning als investering.) en zo aan een mooie toekomst bouwen.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#6 , 16 mar 2021 16:48

Ik denk dat ze zich wel voor bv. 25% zou kunnen inkopen, maar dat ben ik niet zeker.
Iemand anders hier op het forum kan daar misschien op antwoorden?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”