Ontvangstbewijs terugbetaalde schulden

sparx18
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ontvangstbewijs terugbetaalde schulden

#1 , 26 jan 2021 17:25

Beste forumleden,

Ik woon feitelijk samen met mijn partner (intussen al meer dan 3 jaar gedomicilieerd op hetzelfde adres). Indertijd hebben we samen een stuk bouwgrond gekocht en een huis gebouwd. In de aankoopakte van de bouwgrond staat een 50/50 eigendomsverdeling vermeld, maar ik heb het volledige aankoopbedrag van de bouwgrond gefinancierd zonder inbreng van mijn partner. In samenwerking met de notaris hebben we een onderhandse leningovereenkomst opgesteld, waarin mijn partner verklaart dat hij mij de helft van het aankoopbedrag (incl. kosten) verschuldigd is.

Voor de bouw van de woning hebben we een woonkrediet afgesloten. Tijdens de eerste afbetalingsjaren (2013-2016) heeft mijn partner minder bijgedragen in de aflossingen van het krediet dan ikzelf.

Tijdens de bouw van de woning hebben we het grootste deel van de bouwfacturen betaald met ons woonkrediet. Een deel van de bouwfacturen heb ik evenwel zelf betaald, zonder bijdrage van mijn partner.

En nu kom ik tot mijn vraag: Mijn partner heeft onlangs een andere woning verkocht (die volledig zijn eigendom was) en wil nu de schulden uit het verleden die ik hierboven opgesomd heb aan mij terugbetalen. Ik denk dat het geen slecht idee is om hiervoor een soort ontvangstbewijs op te stellen dat we allebei ondertekenen, zodat duidelijk op papier staat waarom ik opeens een grote som geld van mijn partner op mijn rekening gestort krijg. Moet zo'n ontvangstbewijs aan bepaalde vormvereisten voldoen om juridisch geldig te zijn? Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het geval waarbij mijn partner binnen de 3 jaar na de betaling zou komen te overlijden. Indien hierover niets op papier staat, zou dit als een schenking beschouwd kunnen worden?

Alvast heel erg bedankt voor de tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bundy
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jan 2021 17:40

Samen bij de notaris een akte ervan laten opstellen , het kost wel wat maar dan zit je juridisch wel goed lijkt me.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”