toestemming nodig voor aanpassingen huis?

EmR95
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

toestemming nodig voor aanpassingen huis?

#1 , 22 jan 2021 14:42

Hallo iedereen,

Ik zit met vragen omtrent volgende situatie:

Ik ben 25 jaar en financieel onafhankelijk. Mijn ouders schonken mij enkele jaren geleden het ouderlijk huis. Ik ben hier nu eigenaar van, en er is geen vruchtgebruik van mijn ouders. Ze zijn er nog wel gedomicilieerd gezien hun nieuwe huis momenteel verbouwd wordt, en ze voldoende tijd willen nemen om de overgang naar de nieuwe woonst te maken, wat ik goed begrijp. Ze schatten dat dit nog een half jaar zou kunnen duren.

Het samenleven loopt soms moeilijk. Ze eisen dat ik volgens hun huisregels leef (vb. vriendin mag niet langskomen, om bepaald uur thuis zijn etc). Uiteraard wil ik mij tot op zekere hoogte hieraan houden om de laatste periode samen nog wat aangenaam te doen verlopen voor iedereen. Maar met enkele zaken kan ik het niet eens zijn... Ze eisen bijvoorbeeld toegang tot mijn werkruimte en slaapkamer wanneer ze willen en weigeren eerst te kloppen (wat voor gênante situaties zorgt). Wanneer ik op mijn werk ben, ontvangen zij ook mijn aangetekende brieven (die daarna soms verdwijnen), wordt mijn post geopend, doorzoeken ze mijn slaapkamer en persoonlijke documenten, etc.

Ik zou een slot op mijn slaapkamerdeur willen installeren, opdat er toch een ruimte afgeschermd kan worden en ik er met een gerust hart mijn spullen en documenten kan bewaren. Kan iemand mij zeggen of ik dit mag uitvoeren? Of heb ik hier, gezien zij er gedomicilieerd zijn, hun toestemming voor nodig?

Verder zou ik graag al enkele kleine veranderingen aanbrengen aan het huis. Ze hebben aangegeven dat ze dit niet willen, dus heb ik besloten dit nog uit te stellen. Ik zou toch mijn slaapkamer willen laten behangen (momenteel kinderachtig behang vanuit mijn kindertijd) maar ook dit willen ze niet. Mag ik dit toch uitvoeren zonder toestemming van de andere mensen die de woonst bewonen?

Alvast bedankt,

E

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 22 jan 2021 15:01

Gezien het uw huis is kan en mag u doen wat u wil. U mag gerust behangen of een nieuw slot steken.
Persoonlijk zou ik de situatie niet onnodig laten escaleren gezien de omstandigheden en het feit dat uw ouders binnen x-maanden weg zijn.
Steek een nieuw slot in afwachting van de verhuis, daarna doet u al de aanpassingen die u wil.
Maar indien u wil...kan u (bijna) alles doen wat u wil aangezien het uw woning is.

BloodNight
Berichten: 621

#3 , 22 jan 2021 15:01

Gezien het uw huis is kan en mag u doen wat u wil. U mag gerust behangen of een nieuw slot steken.
Persoonlijk zou ik de situatie niet onnodig laten escaleren gezien de omstandigheden en het feit dat uw ouders binnen x-maanden weg zijn.
Steek een nieuw slot in afwachting van de verhuis, daarna doet u al de aanpassingen die u wil.
Maar indien u wil...kan u (bijna) alles doen wat u wil aangezien het uw woning is.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 22 jan 2021 15:40

Deze post is een interessante case, omdat dit het omgekeerde is van een regelmatig voorkomende situatie zoals volgt: ouders en meerderjarige zelfstandige kinderen die samen (gedomicilieerd) wonen in de gezinswoning (die het bezit is van de ouders). In zo'n geval hebben alle bewoners dezelfde rechten om vrij te woning te gebruiken. Aan meerderjarige kinderen die het moeilijk hebben met opgelegde regels, geeft men dan vaker de raad om toch zoveel mogelijk de regels te volgen, omdat deze woning uiteindelijk wél de eigendom is van de ouders en zij als ouder toch wel de huisregels mogen bepalen. In dit geval is de woning de eigendom van het meerderjarige kind. Alleen is ook dat niet voldoende om de "machtsverhouding" tussen de samenwonenden te kunnen bepalen. Want wat doen de ouders voor de eigenaar/zoon? Verzorgen zij de was/plas/boodschappen/maaltijden? Dan is dat alweer een broos evenwicht. Dus inderdaad maar best even de opgelegde regels involgen tot de ouders naar hun nieuwe woonst vertrekken. Al zou ik wel een kluisje in de slaapkamer plaatsen met persoonlijke documenten in.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 23 jan 2021 01:30

Ik ben 25 jaar en financieel onafhankelijk. Mijn ouders schonken mij enkele jaren geleden het ouderlijk huis. Ik ben hier nu eigenaar van, en er is geen vruchtgebruik van mijn ouders. Ze zijn er nog wel gedomicilieerd gezien hun nieuwe huis momenteel verbouwd wordt, en ze voldoende tijd willen nemen om de overgang naar de nieuwe woonst te maken, wat ik goed begrijp. Ze schatten dat dit nog een half jaar zou kunnen duren.
Gezien de initiele vraag : " toestemming nodig " en het ganse verhaal , zou ik eerder geneigd zijn de zaken om te draaien ( indien u daar gedomicilieerd bent uiteraard , wat wellicht het geval zal zijn als u daar aangetekende brieven ontvangt ) .

Puur van uit een juridisch standpunt bekeken , hebt u dus totaal géén toestemming nodig om in uw persoonlijke kamer veranderingen aan te brengen .
Extreem genomen , zou men zelfs kunnen stellen dat u uw ouders toestemming kunt verlenen om bepaalde zaken wel of niet te doen .

Dit laatste zal natuurlijk niet leefbaar zijn , maar toegang tot uw persoonlijke kamer zou ik toch beveiligen , en uw ouders vriendelijk doch dringend te vragen uw privacy te respecteren op uw kamer , als u daar aanwezig bent .
Wat u verder ook kunt doen is een aparte brievenbus installeren met duidelijk uw naam op , en afsluitbaar .
Het kan namelijk totaal niet dat uw ouders uw correspondentie openen . ( de consequentie zou dan ook kunnen zijn dat ze geen aangetekende brieven meer willen ontvangen voor u , en u naar het postkantoor zult moeten ) .

Juridisch is dit eigenlijk een non-item .
Maar het zou mischien wel eens tijd worden om als 25 jarige wat meer op uw strepen te staan .
U moet uw ouders erkentelijk zijn voor wat ze hebben gedaan voor u , en hen helpen in hun verbouwingsfase , maar ze moeten op een of andere manier ook eens duidelijk gemaakt worden , om u niet langer als een kind van 13 te behandelen .
En dat zal alleen kunnen als u zelf een beetje op uw zelfstandigheid staat .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”