Wat met huis na overlijden

Dietjetop
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wat met huis na overlijden

#1 , 14 jan 2021 18:31

In juni zijn mijn partner en ik getrouwd (zonder contract)

Hiervoor waren wij beiden al in het bezit van ons eigen huis. Enkele maanden voor het huwelijk beslisten we officieel te gaan samenwonen. Dit in het huis van mijn partner. Mijn huis is sindsdien verhuurt aan derden.

Nu gingen we er vanuit dat door het huwelijk beide huizen nu van ons allebei zijn. Nu vertelde ons onlangs iemand dat dit niet zo is. Eigendommen van voor het huwelijk komen niet in de gemeenschap.

Wat gebeurt er met mijn woning indien ik kom te overlijden? Gaat die dan naar mijn ouders? Of toch naar mijn partner? (Wij hebben geen kinderen).

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jan 2021 19:45

Als uw ouders dan nog leven, of uw broers en zusters of kinderen van broers of zusters, krijgen zij de blote eigendom en krijgt uw echtgeno/ot/te het vruchtgebruik op uw huis.

In de andere gevallen krijgt uw echtgeno/ot/te de volle eigendom van uw huis.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2021 03:22

Ouders zijn geen reservataire erfgenamen, dus als je toch wil dat je echtgenoot het huis erft kan dit via een testament.

Reclame

lucas123
Berichten: 483

#4 , 15 jan 2021 07:48

Is het in de gemeenschap brengen via een huwelijkscontract soms geen oplossing....
En daarin ook: langstlevende erft alles (met keuzebeding)...
Zo is het bij mij geregeld.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 15 jan 2021 16:05

Beide huizen idd , via een notaris, in de gemeenschap brengen. Dan zijn ze van beiden. En erft de partner rechtstreeks dat huis - en al de rest uit die gemeenschap. Ik zou wel zeggen : wacht nog een tijd. Eén op drie huwelijken komt tot echtscheiding en dan zou je, in dat geval, nogal staan zien. Daarom dat in zo'n situatie ineens wordt afgesproken hoe een scheiding wordt geregeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2021 18:51

Eigendom van een partner in de gemeenschap brengen is een techniek die notarissen bij info avonden aanbevelen voor zover er een stabiele en duurzame relatie is. Is niet duur en zorgt ervoor dat bij onevenwicht van onroerende goederen minder successie zal moeten opgehoest worden.
Overigens starten die info avond rond Allerheiligen in pre corona tijden altijd met de volgende slide: er zijn twee zekerheden in het leven: je zal sterven en je zal belastingen betalen...
en dan volgen een reeks technieken om dat laatste een beetje te milderen.

Dietjetop
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jan 2021 20:35

Bedankt voor alle info! Wij wachten momenteel nog wat af en zullen zien wat de toekomst brengt.

Indien er kinderen zouden komen, zullen zij recht hebben op de eigendommen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”