Cohousing- kangoeroewoning - samenhuizen

Viviana1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Cohousing- kangoeroewoning - samenhuizen

#1 , 11 jan 2021 21:25

Hoi

Ik ben getrouwd en mijn ouders zijn gepensioneerd.
Het doel is om samen een huis te kopen, 50-50 verhouding. Dit willen we ook zo houden aangezien ik ook een zus heb( erfenisrechten ).

Het is een 1gezinswoning te provincie Antwerpen met 350m² grondoppervlakte. Deze zouden wij willen opsplitsen tot een meergezinswoning, maar mag dit zomaar?

Welke mogelijkheden zijn er juridisch om samen te wonen ,maar toch gescheiden qua belastingen, kinderbijslag , uitkeringen etc ?
Denk aan cohousing , cowonen , kangoeroewoning ,..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jan 2021 09:20

Als het stukje van uw ouders maximaal één derde van het bouwvolume bedraagt is zorgwonen wellicht een optie https://www.vlaanderen.be/zorgwonen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jan 2021 14:41

Het probleem is dat het moet gaan om dezelfde eigenaar.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 12 jan 2021 14:45

Voor zover ik weet is de wetgeving nog niet voldoende aangepast naar de verschillende vormen van cohousing.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2021 16:18

Het probleem is dat het moet gaan om dezelfde eigenaar.
ja, maar als de volledige woning in handen is van moeder+kind en dus het deeltje van de zorgwoning ook van moeder+kind dan zie ik het probleem niet? Ze bedoelen wellicht dat je het eigenaarsschap niet kan opsplitsen in de zin van 3/4de van het kadastraal perceel van kind en 1/4de van het kadastraal perceel van de moeder

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jan 2021 16:30

Als de woning van dezelfde eigenaars is in onverdeeldheid, kan ik me hierbij aansluiten. Toch best even met een notaris bespreken wat de gevolgen zijn als één of beide ouders komen te overlijden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”