Trouwen maar feitelijk apart wonen

Innie_LD
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Trouwen maar feitelijk apart wonen

#1 , 08 jan 2021 20:47

Dag iedereen,

ik ben moeder van een zoontje die ik opvoed in een klassieke co-ouderschapsregeling (week-week). Zijn papa woont in hetzelfde dorp als ik, tegelijk ook het dorp waar mijn zoontje naar school gaat.

Ik heb momenteel ook een LAT-relatie, en we denken eraan om binnen enkele jaren te trouwen. Daarvoor zou ik mijn domicilie-adres bij mijn partner willen zetten, maar tegelijk ook mijn huidige woonst willen houden, in functie van mijn zoontje.

Op die manier zou ik dus mijn zoontje om de andere week kunnen opvangen in mijn huidige woonst, en de andere week bij mijn partner verblijven.

Natuurlijk zou dit verre van een klassieke regeling tussen gehuwden zijn, en zijn er heel veel zaken die we verder zullen moeten uitzoeken. Maar momenteel vragen we ons vooral af of het mogelijk os om te trouwen, en slechts de helft van de tijd effectief samen te wonen?

Alvast bedankt om mee te denken!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 08 jan 2021 20:59

Er is geen enkele wet die verbiedt dat een gehuwd koppel niet steeds samen op hetzelfde adres verblijft. U mag gerust een tweede verblijf hebben waar u regelmatig met uw zoontje verblijft .

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jan 2021 16:26

Als ik mij niet vergis hoeft u zelfs uw adres niet bij uw huwelijkspartner te plaatsen. Dat vermijdt misschien al het potentiële probleem van leegstandsheffing op uw huidig adres.

Maar wellicht heeft het qua fiscale gevolgen wel een aantal nadelen, daar kan ik niet onmiddellijk op antwoorden...

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”