Wettelijk samenwonend maar uit elkaar

Tootsie333
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wettelijk samenwonend maar uit elkaar

#1 , 15 dec 2020 21:43

Hey iedereen,

Even een korte schets van de situatie: mijn zus woonde samen en heeft 2 kinderen met de ex partner.

Echter 13 november hebben wij hem betrapt met een andere vrouw op een andere plaats. Kortom sindsdien relatie gedaan en sindsdien heeft hij enkel nog spullen komen halen.
Zij hebben samen een hypothecaire en een gezamelijke persoonlijke lening lopen. Vanaf december betaald hij niet meer voor geen van beiden. Hij wil ook niets laten regelen bij de bank, dewelke enkel gezamelijk kan?
Hij heeft een postadres laten regelen bij zijn vriendin maar denkt te pas en te onpas nog te kunnen spullen halen.
Mijn zus heeft gaan aangeven dat hij er niet meer woont en zijn adres bij die vrouw door gegeven.
De wijkagente heeft pas vandaag met hem gebeld en hij heeft haar gezegd dat hij ermee bezig is. Maw nog steeds is niet vast gelegd dat hij daar woont.

De vragen:
1) Wij zouden de sloten willen laten veranderen, mag dit en heeft hij nog het recht de woning te betreden? Wat te doen opdat hij dit niet meer mag.
2) Hij heeft niets meer van zowel het huis als de gezamelijke persoonlijke lening betaald. Kunnen wij hem hierin in gebreke laten stellen? Is het eventueel mogelijk om dit via de bank te laten vast stellen zodat zij haar deel betaald en hij het zijne?
3) Mijn zus heeft niet veel geld ivm een rechtzaak. Zijn er manieren om goedkoper een advocaat te verkrijgen die toch degelijk werk leverd?

Bedankt allemaal.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tootsie333
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 dec 2020 21:50

Sorry nog even een bijkomende vraag.

Hoe werkt het uikopen van elkaar? Gebeurt dit met een schatter onafhankelijk of via de bank zelf? Is hier enige inspraak of weerwoord in?

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”