Inwonende vriendin zoon weigert nog kosten te betalen

Binnie68
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Inwonende vriendin zoon weigert nog kosten te betalen

#1 , 18 nov 2020 14:12

De vriendin van mijn zoon (niet gehuwd) maar wel net een zoontje gekregen heeft besloten om geen deelname meer te betalen voor de onkosten. Om even te schetsen, wij wonen in een recente woning waarvan zij meer dan 50% betrekken (zo'n 135m² ruw geschat). Tot vorige maand heeft ze betaald 300€/maand. Na een woordenwisseling heeft ze besloten dat ze niet meer betaald en bovendien mag ik boven niet meer binnen. We hebben alles gedaan om het hen naar de zin te maken. Ze vroeg zonnewering en airco en die hebben we laten plaatsen, volledige uitzet baby (7 à 8000€). Beneden hebben we geen airco en zonnewering. Ze profiteert natuurlijk van de situatie omdat mijn kleinkind er nu ook is en ze er vanovertuigd is dat ik haar niet zal buiten zetten. Wij betalen alles : water, electriciteit, verwarming, internet, tv-aanlsuiting met 2 digicorders, alles van onderhoud en tot voor kort ook hun strijk die ik zelf per uur moet betalen.

Er is geen huurcontract maar vermits ze tot op heden maandelijks gestort heeft vermoed ik dat het om een mondelinge huurovereenkomst gaat. Mijn zoon betaald zijn deel wel. Iemand enig idee welke opzegtermijn ik haar moet geven? Het gaat tegen mijn hart in naar mijn zoon en kleinkind maar ben van mening dat wij niet in haar levensonderhoud moeten voorzien. Ze is trouwens net gestart met deeltijds ouderschapsverlof en het geeft me de indruk dat ze haar loonverlies op ons wil verhalen. Dank alvast voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 18 nov 2020 15:17

Ik vind het een beetje vreemd dat uw inwonende zoon met zijn partner elk apart aan u een woonstvergoeding betalen. Dat ze samen een vooraf besproken vergoeding aan u betalen is zeker normaal, maar dat ze dat elk apart betalen is eigenaardig. Hoe dan ook, deze situatie komt zeer waarschijnlijk niet meer goed. U kan niet bogen op de huurwetgeving, want dat mag niet in een éénsgezinswoning en ook al wordt er maandelijks een bedrag gestort op uw rekening: dat is vooral een kostenvergoeding voor nutsvoorzieningen Spreek uw zoon aan dat u wenst dat er een behoorlijke kostenvergoeding komt voor zijn gehele gezin en dat dit door hem betaald wordt. 600 euro per maand voor de nutsvoorzieningen én herbergen van een (klein) gezin is zeer schappelijk. Alleen al een huur voor een schappelijke woning betaalt hij dan meer. U meldt dat de internetaansluiting en de tv-provider stopgezet zal worden indien er binnen de maand geen behoorlijke kostenvergoeding betaald wordt. Meldt ook dat als ze niet akkoord zijn met deze afspraak, ze binnen de 3 maanden een andere woonst kunnen zoeken. Nog een belangrijk detail: u mag in principe in elke kamer van uw woning binnen, want u woont op dat adres. Uw schoondochter kan u dat niet verbieden. een reden te meer dat het misschien wenselijk is voor hun eigen privacy dat ze verhuizen.

Binnie68
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2020 16:46

Dank voor uw reactie. Ze hebben aparte potjes/rekeningen vandaar dat ze apart betalen. Om een idee te geven mijn zoon had vorig jaar een ongeval, 3 maanden werkonbekwaam als zelfstandige en ik heb hem financieel geholpen om o.a. voorafbetalingen belastingen e.d te doen. Met veel plezier gedaan maar dit schetst wel de situatie. Hij zit er zelf mee verveeld en zij begint ruzie te maken als hij haar erover aanspreekt omdat hij dit toch ook niet normaal vindt. Hij wil natuurlijk de kerk in het midden houden, er is een kind in het 'spel'. En zij profiteert van deze situatie. Ik wil ook geen ruzie met mijn zoon.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 18 nov 2020 17:01

Dan is het een goed idee dat u onder 4 ogen de zoon inlicht dat hij niet met haar hoeft te onderhandelen, maar dat u haar wel gaat vertellen de internet/tv-provider af te sluiten als ze haar bijdrage niet betaalt. En dat u wél in de kamers kan en zal binnenkomen. U communiceert dat zelf aan haar en meldt er bij dat zij deel uitmaakt van uw gezin omdat ze op hetzelfde adres woont en zich daarom moet voegen aan de afspraken die vooraf gemaakt zijn. En dat indien zij hiermee niet akkoord kan gaan vrij is om een andere woonst te zoeken. Dit is een vrij harde keuze die u voorstelt, maar dit zal blijven duren. En wat de gescheiden potjes betreft in een relatie; Dat is zeker niet ongewoon. Maar dat de gezamenlijke kosten (nutsbedrijven, woonst ed) ook nog eens gescheiden zijn, lijkt me een teken aan de wand dat er iets niet helemaal spoort.

CityBird
Berichten: 792

#5 , 18 nov 2020 17:45

Idd, ben geen psycholoog maar mij lijkt dit reeds een teken van relatieproblemen.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#6 , 19 nov 2020 11:55

Dan is het een goed idee dat u onder 4 ogen de zoon inlicht dat hij niet met haar hoeft te onderhandelen, maar dat u haar wel gaat vertellen de internet/tv-provider af te sluiten als ze haar bijdrage niet betaalt. En dat u wél in de kamers kan en zal binnenkomen. U communiceert dat zelf aan haar en meldt er bij dat zij deel uitmaakt van uw gezin omdat ze op hetzelfde adres woont en zich daarom moet voegen aan de afspraken die vooraf gemaakt zijn. En dat indien zij hiermee niet akkoord kan gaan vrij is om een andere woonst te zoeken. Dit is een vrij harde keuze die u voorstelt, maar dit zal blijven duren. En wat de gescheiden potjes betreft in een relatie; Dat is zeker niet ongewoon. Maar dat de gezamenlijke kosten (nutsbedrijven, woonst ed) ook nog eens gescheiden zijn, lijkt me een teken aan de wand dat er iets niet helemaal spoort.
Daar ga ik niet mee akkoord!

Ook al wonen uw zoon en zijn vriendin in jullie huis, zij zijn ook effectief een koppel. Dan is het normaal dat ze mekaar helpen en zouden ze de geldelijke zaken samen regelen en niet op u afschuiven. Wanneer zij in een ander huis zouden wonen, moeten ze het ook alleen klaren? Als zij verhuist, zou uw zoon dan ook mee verhuizen? Dan wordt dit alleen maar naar een ander adres verlegd.

Wonen zij feitelijk of wettelijk samen? Als ze wettelijk samenwonen, dan is er de volgende paragraaf. Maar als ze een kind hebben én een koppel zijn, dan vind ik dat uit ethische redenen dit ook waar is.
"Samenwonenden moeten bijdragen in de lasten van het samenleven naar evenredigheid van hun mogelijkheden. Dat betekent dat beide samenwonenden net als echtgenoten verplicht zijn om in de lasten van het huishouden te voorzien. Ook de kosten van onderhoud, opvoeding en opleiding van de kinderen die in het gezin worden opgenomen, vallen hieronder, ongeacht of het om gemeenschappelijke kinderen gaat. Samenwonenden delen eveneens de onroerende voorheffing voor de woning waarvan een van beide eigenaar is, en de verkeersbelasting van het gemeenschappelijk voertuig." bron : https://www.belgium.be/nl/familie/koppe ... samenwonen

Erkent u de relatie van uw zoon? Wil u dat hij samen blijft met de moeder van uw kleinkind? Want door zijn vriendin alleen verantwoordelijk te stellen en haar te verplichten te verhuizen, steunt u de relatie van uw zoon niet. U drijft een wig. Vermits ze een kind hebben en (bij u) samenwonen, is het aan hun om samen een beslissing te nemen. Als zij verhuist en hij niet, gaat jullie kleinkind ook nog eens het slachtoffer zijn... Als u hen beiden verantwoordelijk stelt, en zegt dat ze dan maar beiden ergens anders moeten gaan wonen, gaan ze met elkaar moeten communiceren en het probleem misschien wél oplossen. Of misschien ook niet. Maar dan bent u niet de oorzaak van hun split. Voor zij of uw zoon u verantwoordelijk gaat stellen voor hun relatiebreuk, zou ik nog eens nadenken hoe dit aan te pakken.

Het is mooi dat u uw zoon hebt geholpen toen hij geen inkomen had. Ze neemt deeltijds ouderschapsverlof om voor jullie kleinkind te zorgen. Dit zal ze dan toch besproken hebben met uw zoon? Was hij hier mee akkoord? Zij verliest inkomen maar zij zorgt voor hun kind. Hij is dan "hoofd" of "de man" van zijn gezin en zou haar dan financieel mogen tegemoet komen, zoals oa. (een deel) van haar huur bij te betalen. Als zij verhuist en hij niet mee gaat, gaat hij allementatie moeten betalen...Als hij wel mee verhuist, gaat hij haar inkomstenverlies ook moeten opvangen.

Gebruiken jullie gezamenlijke delen van het huis? Woonkamer, keuken, badkamer. Wie houdt deze schoon? Wie houdt hun verdieping schoon? Want ik zie dat u iets schreef over dat u voor het onderhoud betaalde. Vermits zij een gezin vormen, zou ik zijn strijk niet meer doen. Maar ook niet koken of andere zaken die ze binnen hun gezin moeten klaarspelen.

Wat betreft de airco, baby-uitzet, etc...het is niet omdat ze het vraagt, dat u dit moet doen. Dit hebt u uit vrije wil gedaan en kan u niet op haar verhalen. Daar hebt u trouwens uw zoon en uw kleinkind ook mee geholpen. Ik bekijk dit niet als haar fout.


Ik snap wel uw irritatie. Het feit dat zij bij u samenwonen, heeft een grote impact op uw leven. En gemaakte afspraken kunnen niet zomaar verbroken worden. Maar...ik zou uw zoon zijn verantwoordelijkheid als partner en vader in zijn gezin eens laten opnemen.
Dit is geen verwijtende vinger naar u, het is gewoon het delen van mijn opgedane ervaring met mijn zoon en zijn gezin. En sinds ik bovengaand advies zelf opgevolgd heb, zijn alle relaties én de geldelijke zaken véél beter. Ik wens u dit ook toe.

Binnie68
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 nov 2020 14:28

Zij wonen feitelijk samen. Ik ben er van overtuigd dat mijn zoon mee zou verhuizen, wat ik niet meer dan normaal vind. Financieel is het probleem niet bij haar, heeft snel haar appartement verhuurd van zodra ze hier kon intrekken. Recent heeft ze het verkocht. Bovendien draagt mijn zoon daar financieel aan bij en heeft zij ook beslist dat het financieel voordeel 'kind ten laste' belastingen aan haar toekomt. Het is eigenlijk meer een chantage dat ze doet naar me toe. Ze laat me ook niet toe om mijn kleinkind nog te zien, het kind is nochtans niet van haar alleen. Maar ze weet dat ze me daar mee raakt. Mijn zoon zit er zelf mee verveeld maar hij moet voor zijn relatie/kind gaan. Het is een spel van 'de sterkste' dat ze speelt en alhoewel ik mijn zoon en kleinkind niet op straat wil zetten kan ik dit niet aanvaarden.

Binnie68
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 nov 2020 14:30

Nog vergeten te vermelden, wij gebruiken geen gemeenschappelijke delen. Zij hebben een eigen keuken, living, berging, badkamer, slaapkamers ... enkel de inkomhal is gemeenschappelijk

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 nov 2020 11:36

Nog vergeten te vermelden, wij gebruiken geen gemeenschappelijke delen. Zij hebben een eigen keuken, living, berging, badkamer, slaapkamers ... enkel de inkomhal is gemeenschappelijk
Dit is wel een belangrijk nuance. Gaat het effectief om twee woningen? Zo vergund, zo gekend bij het kadaster/gemeente, elk een huisnummer, elk een teller voor nutsvoorzieningen?

Binnie68
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 nov 2020 14:50

Nee, één huisnummer en één teller

eylis
Berichten: 8836

#11 , 20 nov 2020 15:06

Wat van bij de eerste post wel duidelijk was: het is één woning en alle bewoners zijn gedomicilieerd op één adres. Wat me erg aan het denken zet is het feit dat uw schoondochter haar eigen woning verkocht heeft (en er dus warmpjes inzit), maar haar partner (uw zoon dus) vorig jaar bij zijn medische tegenvaller NIET geholpen heeft. Ik vermoed dat deze situatie zich in de toekomst niet zal oplossen. Daarom zou ik het probleem nu aanvatten en duidelijk stellen naar de schoondochter: je woont bij ons in, je betaalt voor het genoten wooncomfort. (elektriciteit, water, verwarming, tv-distributie en internet). Laat uw zoon weten dat u hem niet in deze discussie zal betrekken (want hij zit inderdaad in een zeer netelige positie) maar dat u dit met haar verder regelt.

Evi (Odos)
Berichten: 352
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#12 , 20 nov 2020 16:15

De adviezen hierboven kan u volgen, maar sta toch ook even stil bij wat dit zou betekenen voor de relatie tussen u en uw zoon en tussen u en uw "schoondochter". Een kordate - zuiver juridisch weliswaar perfect in orde en te verantwoorden - actie kan grote gevolgen hebben. Bent u bereid die te nemen?

Kan eens allemaal samen geen soelaas brengen? Eventueel in de aanwezigheid van een bemiddelaar?
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Binnie68
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 nov 2020 16:22

Ze spreekt niet meer tegen mij. Net voorval gehad, haar hond had in de inkomhal geplast, bericht gestuurd met de vraag het op te kuisen ... geen reactie, ze laat het liggen. Ze haalt het bloed vanonder mijn nagels. Ik denk dat ik een brief ga sturen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”