samenlevingscontract opstellen

ilseco
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

samenlevingscontract opstellen

#1 , 12 nov 2020 18:05

samenlevingscontract opstellen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54
Berichten: 218

#2 , 15 nov 2020 18:09

U kunt samen een samenlevingscontract zelf maken of laten opstellen bij de notaris. U kunt er ook voor kiezen om uw relatie niet formeel vast te leggen in een contract.

Een notarieel samenlevingscontract is wel verplicht als u bijvoorbeeld een partnerpensioen wilt ontvangen. De kosten van een samenlevingscontract verschillen per notaris.

Voor het afsluiten van een samenlevingscontract bij de notaris moeten u en uw partner aan voorwaarden voldoen :
- u moet ouder zijn dan 18 jaar (meerderjarig);
- u mag niet onder curatele staan.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2020 18:53

Sorry, u heeft het over de Nederlandse regelgeving.

Een samenlevingscontract in België is enkel rechtsgeldig en tegenstelbaar indien het als zodanig werd geregistreerd bij het gemeentebestuur.
Voor meer info: https://www.agii.be/thema/gezinsherenig ... nwoning-af
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 15 nov 2020 19:09

Verklaring wettelijke samenwoning (bij de gemeente) en samenlevingscontract zijn twee verschillende zaken in België.
Beiden bestaan in B. Het ene sluit het andere niet uit.
https://www.belgium.be/nl/familie/koppe ... gscontract
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 nov 2020 19:48

Er is pas sprake van een wettelijke samenwoning indien een verklaring van wettelijke samenwoonst werd afgelegd bij het gemeentebestuur. Een samenlevingsovereenkomst bij de notaris volstaat dus niet. U kan de wettelijke samenwoonst registreren bij de gemeente en de fasciliteiten vastleggen in een samenlevingsovereenkomst bij de notaris.
Mijn voornaamste punt was dat het antwoord betrekking had op de Nederlandse wetgeving en niet op de Belgische wetgeving.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 15 nov 2020 19:55

Een samenlevingscontract kan perfect afgesloten worden door feitelijk samenwonenden onder Belgisch recht.
Zie officiële eerder geciteerde bron: "Twee mensen die – al dan niet wettelijk – samenwonen, kunnen specifieke voorwaarden van het samenwonen regelen in een samenlevingscontract."
Wettelijk partnerpensioen in B uiteraard niet zonder gehuwd te zijn. Maar wel mogelijk via private verzekering.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 nov 2020 20:29

We hebben het hier over de aanvullende pensioenen en niet over de wettelijke pensioenen en ook niet over de overlevingspensioenen.

Invloed op je aanvullend pensioen
Tenzij een contract het tegengestelde zou voorzien, heeft huwen of samenwonen op zich geen invloed op het aanvullend pensioen, in dit opzicht dat men niet meer of minder aanvullend pensioen zal ontvangen in functie van de burgerlijke staat. Het aanvullend pensioen is inderdaad, voor een werknemer, een element van het contract tussen de werkgever en zijn werknemer. De zelfstandige neemt ook als individu een VAPZ. In veel gevallen is echter aan het aanvullend pensioenplan een overlijdensdekking gekoppeld. Deze overlijdensdekking garandeert dat, wanneer de persoon vóór zijn pensioen sterft, zijn partner, kinderen of een andere begunstigde een kapitaal of een maandelijkse of jaarlijkse rente uitbetaald krijgt/krijgen. Het pensioenreglement of het contract bepaalt dit dus, niet de burgerlijke staat.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 15 nov 2020 21:09

Ik had het niet over pensioenen.
Wel dat een samenlevingscontract kan zonder wettelijke samenwoning.
Ik wilde enkel de foutieve info die u daarover gaf corrigeren. Meer niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 nov 2020 12:47

Mijn antwoord was inderdaad onvolledig waardoor er mogelijke misinterpretatie mogelijk was. Zomaar stellen dat mijn info foutief was is dan ook serieus door de bocht. Mijn excuses aan de lezers indien mijn antwoord tot misverstanden heeft geleid. Andere leden kunnen ieder antwoord op een topic altijd aanvullen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 16 nov 2020 13:04

De lezers zullen wel oordelen wat er verkeerd werd geantwoord.
Ik wilde enkel een fout verbeteren.
Het overkomt me ook soms dat ik me vergis maar daar maak ik dan geen heisa over.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”