Domicile

Lucas03
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domicile

#1 , 09 nov 2020 11:08

Ik zou willen trouwen maar gezien ik zelf een eigen appartement heb zou ik mijn domicilie nog een aantal jaar willen laten staan op dit van mijn appartement. De reden hiervan is dat ik lang heb gespaard om iets te verwerven en dit zomaar niet wil wegdoen. Ik zou dit appartement nog persoonlijk willen gebruiken als tussenoplossing om naar het werk te gaan. Dus indien ik niet thuis geraak na de werkuren zou ik in het appartement blijven slapen. ( ik heb geen wagen en ben dus afhankelijk van het openbaar vervoer )
Samengevat : Mijn vrouw en ikzelf huwen, we wonen samen.
Mijn echtgenote is gedomicilieerd op plaats A
Ikzelf ben gedomicilieerd op plaats B.
We wonen samen, we zijn getrouwd, maar we zijn beiden apart gedomicilieerd op plaats A en plaats B
Ik wil mijn appartement niet verhuren , ik wil er geen tweede verblijf van maken, ik wil het gewoon nog kunnen gebruiken zolang en indien ik het nodig heb ( werkgerelateerd )

Is dit juridisch mogelijk ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 09 nov 2020 11:20

Als uw hoofdverblijfplaats zou veranderen, moet uw domicilie ook wijzigen. Uw huidig appartement wordt dan een tweede verblijf en afhankelijk van de gemeente kan daar een tax op zitten.

Op zich kan men zeker gehuwd zijn en apart wonen, maar de domicilie moet gelijk zijn aan de werkelijke situatie.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 09 nov 2020 11:27

Men kan als gehuwden elk op een ander adres wonen en bijgevolg gedomicilieerd zijn. Op voorwaarde dat u dan ook echt woont op dat adres. (en daar uw belangen behartigt) Als beide partners het hierover eens zijn. Zet het samen op papier en vermeldt ook voor welke periode dit zal gelden en op welke adressen wie gaat wonen. Beide echtgenoten verklaren dit samen in 2 exemplaren en dateren en handtekenen dit. Elk krijgt een exemplaar.

In uw situatie lijkt het me eerder dat u niet echt zal wonen op uw appartement, maar eerder occasioneel verblijft. In dat geval is uw appartement uw tweede verblijf en moet u zich domicilieren op uw gezamenlijke gezinswoning.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”