Homohuwelijk

Daznam
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Homohuwelijk

#1 , 01 nov 2020 20:06

Beste,


Ik ben een Bulgaarse man en ik zou graag willen trouwen met mijn Pakistaanse vriend.

Bulgarije is deel van de EU maar daar mogen wij niet trouwen als homo's.

Ik woon dus in België maar ik heb geen Belgisch nationaliteit.

Wel heb ik de Belgische E+ Kaart. Mijn vriend heeft enkel een Italiaanse verblijfsvergunning en verblijft illegaal in België.


Toen hij geboren werd in Pakistan konden ze dat niet bewijzen (hij werd geboren in een dorp) en zijn slimme ouders hebben hem nooit laten registreren.

Hoe in vredesnaam hij kwam aan die Italiaanse verblijfsvergunning weet ik dus niet.

Kan ik gewoon naar de dienst migratie/ gemeentehuis in Gent gaan en aanvraag doen voor huwelijk?

Ook vroeg ik mij af of zijn illegale status hier dan gaat verdwijnen of niet?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 01 nov 2020 20:53

aanvraag kunt ge doen en proberen

de kans dat het goedgekeurd word door zijn illegale status is zo goed als nihil waarbij hij het risico loopt opgepakt te worden en het land, al dan niet onder dwang, dient te verlaten, zeker als hij al eerder een negatief antwoord kreeg voor een vluchtelingenstatus

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 02 nov 2020 16:06

Huwen kan zeker.
Hier blijven gezien een Italiaanse verblijfsvergunning ( fake???) niet. Want mag alleen in Italië zijn bij mijn weten.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 nov 2020 16:44

Wetboek IPR
Art. 46. Onder voorbehoud van artikel 47 worden de voorwaarden voor de geldigheid van het huwelijk voor elke echtgenoot beheerst door het recht van de Staat waarvan hij bij de voltrekking van het huwelijk de nationaliteit heeft.
Een bepaling van het door het eerste lid toepasselijk verklaard recht, die het huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht verbiedt, is niet van toepassing indien een van de personen de nationaliteit bezit van een Staat waarvan het recht een dergelijk huwelijk toestaat of op het grondgebied van een dergelijke Staat zijn gewone verblijfplaats heeft.
U verblijft in België en kan dus een homohuwelijk aangaan.

In een brochure van UNIA https://www.unia.be/files/Documenten/Br ... NL_def.pdf
lees ik:
V r a a g 2 :
Kan ik in België trouwen als ik illegaal in België verblijf?
Ja, je kan trouwen in België indien jouw gewone verblijfplaats
of die van je partner al minstens drie maanden in België is. Volgens de
Belgische wet kan je dan in België trouwen, ongeacht of je al dan niet
een verblijfsvergunning hebt.

Zie ook: https://www.agii.be/thema/vreemdelingen ... d-huwelijk
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 02 nov 2020 19:59

Kan uw vriend niet terugkeren naar Italië, en jij naar daar reizen en ginder trouwen? Zal wel een pak administratie vragen.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 03 nov 2020 14:14

Homohuwelijk in Italië? Je maakt een grapje, hoop ik. :oops:
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”