Domiciliering partner

riho
Topic Starter
Berichten: 12

Domiciliering partner

#1 , 30 okt 2020 12:30

Beste,

We zijn (gelukkig) getrouwd en woonden tot voor kort samen onder hetzelfde dak. Sinds de Coronacrisis woont mijn echtgenote in ons tweede verblijf aan de kust omdat het makkelijker te verwarmen is en omdat ze een zwakke gezondheid heeft. In het weekend ga ik daar ook overnachten. In de week is het tweede verblijf te ver van mijn werkplek.

Daar mijn echtgenote niet meer op het thuisadres leeft, kan ik mijn echtgenotes domicilie veranderen naar het adres van mijn tweede verblijf?
Blijft het tweede verblijf dan als dusdanig een tweede verblijf met alle belastingen en taxen zoals nu?

Ik denk er vooral aan om dit aan te passen omdat ik bang ben om niet meer bij mijn echtgenote te geraken als er terug een echte lockdown komt. We waren in de eerste lcokdown reeds 2 maanden van elkaar gescheiden. Los daarvan geeft het feit dat ik haar domicilie zou verzetten ook de realiteit weer.

Dank voor eventueel advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vader1
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 okt 2020 20:53


Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 okt 2020 22:27

Ik zie absoluut niet in waarom jullie beiden op verschillende adressen zouden gedomicilieerd worden gezien het hier om een tijdelijke situatie gaat. Wil u soms voordelen halen uit deze situatie, dan zou het gaan om domiciliefraude en dan heeft u enkel als doel om de boel te belazeren. Ik ga er dus van uit dat dit niet het geval zal zijn. Ik denk dat u best aangeeft wat de ware reden is waarom u uw echtgenote apart wil laten domiciliëren, hetgeen neerkomt op een feitelijke scheiding. Waarom heb ik het gevoel dat het is om bepaalde belastingen te omzeilen?

Zie ook: https://www.wonenvlaanderen.be/sites/wv ... aginas.pdf

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

riho
Topic Starter
Berichten: 12

#4 , 31 okt 2020 23:57

Marcus,

Mijn situatie is exact wat ik beschrijf. Waarom de situatie is wat ze is gaat niemand aan en moet door niemand beoordeeld worden.

Uw opmerkingen zijn daarom grof en beledigend. U insinueert zaken zonder enige reden. Ik geeft een concrete situatie, vraag om advies, u maakt er iets anders van. Shame on you.

Ik vraag enkel advies wat me te doen staat in deze situatie. Indien de situatie zou gecontroleerd worden door de overheid zal ze zien dat dit de waarheid is.

Riho.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 01 nov 2020 09:02

En dat advies is dat je geen domiciliefraude mag plegen. Dus als u echtgenote bijna permanent in uw 2de verblijf aan de kust woont, moet zij zich daar permanent domiciliëren, met alle consequenties die daaraan verbonden zijn.

riho
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 01 nov 2020 10:52

Hallo Mava,

Kan je wat meer info geven over de consequenties die daaraan verbonden zijn?
Op die manier komen we hopelijk toch to the point.

Wegens de grove insinuaties kan ik niet anders dan meer prijs te geven over mijn priveleven dan ik initieel wou.
Vandaar: Ik moet iedere ochtend zeer vroeg van huis en komt laat terug. Onze huidige domicilie ligt dichter tegen mijn werk dan ons buitenverblijf. Mijn echtgenote is vorig jaar zwaar ziek geworden, geraakte daardoor haar werk kwijt na meer dan 25 jaar gewerkt te hebben voor het zelfde bedrijf. Ze kwam aan de kust “wonen”om te revalideren. Toen was er nog geen Corona. Ondertussen is de situatie serieus veranderd.
Omdat ikzelf veel contacten heb en zij veel minder en omdat ze nu echt niet ziek mag worden lijkt deze “scheiding van tafel en bed” tijdens de week in deze onzekere tijden de beste oplossing voor ons. Ondertussen is mijn echtgenote opnieuw op zoek naar werk, wat in deze periode echt niet meevalt. Ze zoekt werk op de twee locaties, thuis en waar onze tweede woonst gelegen is omdat we wellicht op termijn helemaal naar onze tweede woonst zullen verhuizen. Mijn echtgenote is jonger dan ik, waardoor ze langer zal moeten werken dan ik. Dat maakt het zoeken naar werk in de streek van de tweede woonst nog zinvoller.

Dit heeft dus niets te maken met domiciliefraude waarop hier meerdere keren geïnsinueerd wordt. Vandaar mijn scherpe reactie. Niemand moet medelijden hebben met ons, want we zijn gelukkig. Ik wil wel respect en niet als fraudeur afgeschilderd worden.
Oordeel en veroordeel niet als je niet weet waarover het gaat.

En nu to the point aub.

Groeten,
Riho.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 01 nov 2020 11:26

Als ik uw verhaal juist begrijp, gaat het om een revalidatie na ziekte, en bijgevolg een tijdelijke situatie? Dan volg ik het antwoord van Marcus Aurelius dat de domicilie thuis moet blijven staan. Indien deze wijziging toch permanent is, volg ik het antwoord van Mava.

Hoe dan ook zou ik advies inwinnen bij de gemeente, aangezien ze van domiciliefraude zeker een punt gaan maken als u hierdoor een eventuele tweedeverblijfsbelasting vermijdt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 nov 2020 11:42

Ik heb helemaal niet willen culpabiliseren en ik zie niet in waar ik dat zou gedaan hebben. Vandaar dat ik de vraag stelde, waarom apart domiciliëren, niet meer en niet minder. In de door u omschreven situatie zie ik niet in waarom u zich apart zou laten domiciliëren.

Om een correct advies te krijgen, raad ik u aan om een mail te sturen aan info@rrn.fgov.be. Hier kan u vragen 1° of uw echtgenote op hetzelfde adres gedomicilieerd kan blijven als uw adres ondanks het feit dat zij door omstandigheden elders verblijft, omstandigheden die een tijdelijk karakter hebben en waarvan de duur niet onmiddellijk kan bepaald worden.
2° als dit niet mogelijk zou zijn, welke stappen u moet ondernemen om wettelijk in orde te blijven.

Immers inschrijving op 2 verschillende adressen kan ernstige gevolgen hebben, geldt immers als een feitelijke scheiding. Gezien de toestand van uw echtgenote, moet alles in het werk gesteld worden om in orde te blijven met de ziektekosten- en uitkeringsverzekering.

Ik zou dan ook niet weten waarom ik mij zou moeten schamen, het gaat om een uitleg die is gebaseerd op een jarenlange ervaring in de sociale zekerheidswetgeving en administratieve wetgeving.

Ik heb u de nodige handvatten aangereikt om de juiste info te bekomen zonder dat u het gevoel krijgt dat u zich zou moeten verantwoorden. U hoeft zich trouwens t.o.v. mij niet te verantwoorden.

De antwoorden volgen op vragen die gesteld worden en vooral wat en wat niet gevraagd wordt. Om een antwoord correct te kunnen formuleren moet de relevante gegevens voorhanden zijn.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

riho
Topic Starter
Berichten: 12

#9 , 01 nov 2020 13:04

Bedankt voor de info aan allen, hiermee kan ik aan de slag.

Groeten,

Riho

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”